torsdag 27 juni 2019

Dags att gödselvattna

Inlägget innehåller reklam i form av annonslänkar till Bokus


Ett misstag jag gör varje år är att jag gödslar för lite. Jag grundgödslar för lite och sen övergödslar jag för lite också. Jag brukar täcka allt med gräsklipp en eller två gånger per säsong och med sånt som rotfrukter, sallad, ärtor och bönor så räcker det. Hungrigare växter vill dock ha mer. Squashväxter, kål, purjolök och rotselleri måste få tillskott av näring varje vecka har jag insett. 




Gödselvattna 

Utomhus övergödslar jag med nässelvatten eller hönsgödsel upplöst i vatten. Det luktar inte gott, tur att jag är förkyld just nu. Men det det funkar jättebra och ger växterna den näring de behöver. I år är planen att varannan vecka gödsla med hönsgödsel och varannan med nässelvatten så att växterna får lite olika näringsämnen. Andra år har jag gödslat med guldvatten också och det tycker jag ger absolut bäst resultat men det är svårt att ha en hink med kiss stående i badrummet när man har en två-åring som är mer vild än tam och pillar på allt. Så jag skippar det i år.



Inomhus odlar jag chili och basilika. Där gödslar jag med bokahasivatten. Jag fick en liten flaska av min svägerska förra året och den räcker än. Man ska späda lakvattnet 1/100, så jag mäter i en liten medicinkopp. Flaskan jag häller i är 50 cl, så 5 ml blir rätt mängd. Växterna verkar verkligen tycka om gödningen. Jag funderar faktiskt på att börja med bokahashi själv efter att jag läst Stefan Sundströms Lilla Svarta: bokashi, biokol och bakterier. Väldigt intressant läsning som jag verkligen rekommenderar. Alla Stefans böcker är fantastiskt röriga och inspirerande. Passar perfekt att läsa i hängmattan. 



Idag gödselvattnade jag kålen med nässelvatten. Den fick hönsgödsel förra veckan. Kålen har det väldigt kämpigt i år med svärmar av kålmal och då kan det verkligen behöva en gödselkick för att orka hålla emot. Det fanns nya larver också så det är dags att spruta med Turex igen. Sara Bäckmo sa för någon vecka sedan att kål är värt att kämpa för och i det är sant. Men i år får vi verkligen kämpa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar