torsdag 11 juli 2019

Dags att så i juli

Äntligen börjar trädgården leverera lite mat. Vi kan äta sallad nästan varje dag. Dill, gräslök och piplök äter vi också. Någon bondböna är redo för skörd. Men det går trögt i år. Först var det torrt och kallt och sen blött och kallt. Och kallt är det fortfarande. I natt vid kl 4 hade vi bara 5 grader varmt. Det gör att varmvädersväxter som pumpa och squash inte växer och det mesta andra växer långsamt. 


Som odlare ger man naturligtvis inte upp. Det kan komma en varmfront och då exploderar allt och kanske får vi en varm höst som förlänger säsongen lite grann. Om man vill fortsätta äta ur trädgården gäller det att planera lite framåt. Idag planterade jag ut en bytta dill som såddes 14/6 och planterade om 90 salladsplantor (sådda samma dag) som får växa till sig medan jag hittar en växtplats åt dem. Det är alltså salladen vi ska äta i augusti. 


Sedan sådde jag en bytta dill till, sallad Little Gem och Machésallad plus några frön Pak Choi som var kvar från förra året. Den sådden kommer kompletteras med lite mangold och sockerärtor i morgon. De fröna ligger i blöt över natten. Det är alltså sallden vi ska äta i september och kanske lite i oktober. I början av augusti kommer jag också att så vinterportlak och ruccola för att komplettera salladslandet i oktober. 

Sådder i juli

Om man vill ha skörd så stor del av året som möjligt är det så här man måste tänka. Sallad ska sås 8 veckor innan skörd. Vill jag äta salladen i september måste jag alltså så den i juli. Problemet är att just nu är ju landen fulla! Finns ingen plats att så. Det löser jag genom att så i byttor, plantera om i pluggbrätten och sedan plantera ut när det finns hål att fylla. När vitlöken tas upp i augusti blir ju ett halvt land ledigt. Den tidiga potatisen ska också upp i augusti och det dyker alltid upp lite platser att sätta ner salladsplantor och dyligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar