torsdag 22 augusti 2019

Lökskörd och plantera spenat för höstskörd


I helgen skördade jag all lök. De kanske hade behövt växa lite till men det var så blött i landet efter allt regnande att jag var rädd att de skulle ruttna. Även om det inte ser mycket ut, blev det den bästa lökskörd jag någonsin fått. Det är Sturon, sådd från frö och potatislök. Visst en del lökar blev lite små men de kan ju användas som sättlök nästa år. Eftersom jag alltid lider av platsbrist i landet har jag inte satsat så mycket på lök, utan prioriterat vitlök och purjolök istället. Men i år gav den lilla plätten lök ordentlig utdelning och jag fick mersmak. Nästa år ska en av bäddarna jag grävde nere på lägdan fyllas med lök och förhoppningsvis göra att vi inte behöver köpa lök heller.


En andra skörd

När man skördat blir det tomma platser i landet och de är perfekta att fylla med snabbväxande grödor som kan ge en skörd till i höst. Nu är det kanske lite sent att så spenat här uppe hos mig, så jag har förberett genom att så i en bytta redan första helgen i augusti.


När man ska få en andra skörd är det viktigt att också gödsla igen. Jorden har ju redan gett allt den har till min lök och om spenaten ska växa måste den få mer näring. Man kan gödsla med lite allt möjligt. Salladen jag planterade när jag drog upp vitlöken fick lite hönsgödsel men spenaten fick ett lager kompost längst upp. Varför då? Ja, jag hade kompost och spenat ska inte gödslas för hårt, därför valde jag att inte använda hönsgödsel. Det är inte så himla noga egentligen.


Slutligen täckte jag med fiberduk. Jag har många fåglar som älskar att krafsa runt i mina täckodlade bäddar och äta mask och många små plantor har blivit förstörda på det sättet. Man kan naturligtvis lägga kompostgaller eller villanät eller nått över också men nu fanns fiberduken där redan över morötterna, så jag satsade på den. 

Jag har aldrig någonsin lyckats med att odla spenat. Det blir antingen pyttesmå blad eller så går den i blom på en gång. Jag har förstått att det är väldigt viktigt att spenaten inte torkar ut, så det känns bra att jorden var ordentligt genomblöt när jag planterade och så får jag försöka hålla plantorna vattnade. Håll tummarna för att jag får fina blad att skörda i oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar