torsdag 29 augusti 2019

Syra grönsaker

Det här inlägget innehåller reklam i form av annonslänkar till Bokus


Förra året misslyckades alla mina syrningar och jag har ingen aning om varför. Jag älskar syrat så därför var en hel vinter utan syrade grönsaker lite fattig. Efter att ha läst Kimchi och kumbucha: den nya kunskapen om hur tarmbakterier stärker din hjärna, misstänker jag att bristen på syrade grönsaker också spelade in när jag fick min värsta vinterdepression på flera år. Soki Choi skriver om den nya medicinska forskningen som visar att våra tarmbakterier troligen spelar in när det kommer till mängder av välfärdssjukdomar, som diabetes, depression och övervikt. Väldigt spännande bok. Läs den!


Så nu fick jag ännu en anledning att sätta igång och syra grönsaker. Jag har hittills satt igång en omgång av min standardsyrning: Kålrot med lite morot och kryddgrönt. I år blev det fänkålsdill, eftersom jag hade det till hands. Jag har också gjort surgurka enligt Tarek Taylors recept. Sen kände jag att jag behövde lite mer inspiration, så jag lånad Fermentera 2.0 av Jenny Neikell också känd som Surtanten. Jag läste hennes första bok Fermentera: Mat med jäst, mögel och bakterier för några år sedan men jag tyckte nog att uppföljaren var snäppet bättre. 



Bra hjälp för dig som vill syra grönsaker

I Fermenterat 2.0 finns verkligen en massa inspiration. Om du inte vet alls hur man syrar grönsaker finns en bra guide för vad som är viktigt. Dessutom syrar hon allt! Pestobas, sisho blad, rödbetsketchup. Allt! Hur mycket inspiration som helst och perfekt för alla oss som börjar drunkna i grönsaker nu i skördetid.


Det går att syra i vanliga burkar med skruvlock men det blir bäst med ett burk med snäpplock och gummipackning. Anledningen till det är att när grönsakerna syrar händer det att burken bubblar över lite och med en gummipackning gör det inget. Då sipprar bara vätskan ut. Har du däremot en burk med skruvlock som du skruvat åt, ja då kan burken faktiskt explodera. Har du ingen burk med snäpplock kan du använda skruvlock men inte dra åt locket.

Jag började med att syra all den jalapeno jag skördat. Jag brukar lägga in den i en lag men i år testar jag att syra. Syrad chili brukar bli fantastiskt gott! Jag fortsatte Med syrad fänkål.När rödbetorna växt till sig lite ska jag syra lite sånt och så blir det nog lite syrade korianderfrön också. Sen måste jag självklart testa hennes surgurka också och jämföra skillnaden. 


Kombucha

För att ytterligare stärka min tarmflora har jag köpt mig en kombucha-scooby och börjat brygga kombucha, trenddrycken nr 1. Kombucha är ett starkt te med socker som man tillsätter en Scooby i. Scoobyn är en geleartad massa som ser ganska mycket ut som en vinägermoder. Scoobyn äter sockret och tillför teet en väldans massa bakterier. Tillsätter man sen lite frukt så smakar det som syrlig saft. Ser fram emot på fredag när jag får smaka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar