fredag 27 september 2019

Mata jorden

"Det funkar bäst om man inte tänker att man odlar grönsaker, utan istället tänker att man odlar jorden. Att målet är att få fram den finaste jord man kan tänka sig. Då får man grönsaker på köpet sedan." Det sa jag till sonen idag medan vi matade jorden med trädgårdens avfall.



Jag har legat sjuk i en förkylning som satte sig i musklerna och gjorde mig så svag att jag knappt kunde gå. Inte så kul mitt i skördetid med nu kämpar jag på igen. Jag har fått upp det mesta av potatisen men vintermorötter och lite fler rotsaker finns kvar i landet.

Men efter skördetid kommer något minst lika viktigt. Att mata jorden igen. Många år har jag inte orkat med den här biten. Jag är oftast så trött på hösten men i år har jag bestämt mig för att kämpa på. I alla fall i den nya köksträdgården där jag vill skapa den bästa trädgårdsjorden jag bara kan.


Så idag tog jag en överfull skottkärra, fylld med resterna av zucchinilandet och annat som fryst de kalla dagarna. Jag delade det i bitar och sedan grävde jag ett litet dike mitt i landet. Där la jag ner mina grönsaksrester. 

Normalt gräver jag helst inte i landet utan lägger bara ovanpå men här hade jag ju redan grävt så jag bestämde mig för att gräva lite till. 


Över den gröna massan krattade jag jord och sen ska jag hälla på lite kompost och gräsklipp/löv ovanpå och så hoppas jag på en finare jord nästa år när jag ska odla lök här. 

De gånger jag har orkat jordförbättra på hösten har det verkligen lönat sig. Jag kommer nog inte orka täcka alla land men jag tänker att det jag orkar är bra. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar