torsdag 3 oktober 2019

Oh nej, inte vinter redan!

Vintern närmar sig med stormsteg och jag är inte redo! Som vanligt. Idag låg det snö på backen och vi hade inte bytt till vinterdäck. Studsmattan är inte inplockad och trädgårdslandet inte invintrat. Och vitlöken jag beställt är försenad och kommer inte förrän vecka 43. Hujedamej. Hur ska det gå?


Det brukar ju ändå lösa sig på något sätt. Snön tinar bort, Oskar byter däck på bilen och jag täcker marken så att den inte fryser innan vitlöken kommer. 


Hönshuset är inte heller klart än och hönorna skulle nog behöva komma in i värmen snart. Men vi är nära nu. Oskar ska bygga rede, sätta lite lister, väggarna kalkas och sittpinnar sättas upp men sen kan hönsen flytta in, även om det såklart kommer vara småfix kvar ute. Att bygga ett så ambitiöst hönshus har tagit sin lilla tid men Oskar ville verkligen ha ett hus där det är lätt att sköta hönsen. Sen står det mitt på gårdsplanen och då är det ju trevligt om det ser lite snyggt ut. 


Kvar i landet står nu bara kål, purjolök och lite sommarmorötter. Jag hoppas att jag hinner syra och frysa in lite kål i helgen, så att jag tar till vara på allt. Grönkålen kan annars stå kvar och även skördas under snön om man kommer ihåg var man planterade den. Jag brukar försöka spara i alla fall en planta till jul för att göra grönkål till julbordet. Alltid något att se fram emot. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar