torsdag 31 oktober 2019

Vila och eftertanke


Så bäddade naturen in världen i ett mjukt snötäcke och köksträdgården får vila till nästa år. Allt som finns kvar där ute nu är grönkål och purjolök. Purjolöken ska jag passa på att dra upp idag när det är plusgrader.

Jag tycker alltid att det är skönt när vintern sätter stopp för alla projekt och låter mig vila och samla mina tankar lite grann. Saker jag kommer att undra över i vinter är: Hur ska vi kunna odla mer grönsaker? Hur ska vi förvara alla grönsaker vi odlar och kommer vi att påbörja bygget av mitt drömväxthus nästa år?

En önskan jag har är att inte vara så ensam i mitt odlande. Oskar hjälper mig gärna när det är arbetstoppar men oftast planerar vi så att han har så mycket annat att göra att köksträdgården blir helt och hållet mitt projekt. Att den mesta informationen om vad som ska göras i trädgården finns i mitt huvud hjälper ju inte riktigt till. Hur mycket jag än försöker göra listor och kartor finns ändå den mesta information om vad som ska hända i köksträdgården i mitt huvud och det gör det svårt att lämna över jobb till någon annan.

Jag hade mycket nytta av mitt såschema förra året funderar på att göra en odlingskalender till nästa år. En liten skiss över ungefär vad som ska hända varje månad och var den stora arbetsbelastningen ligger. Jag har försökt köpa odlingskalendrar men de är alltid anpassade för odling i lite mer gynnsamt klimat än mitt så min slutsats är att jag får göra en egen. Det behöver ju inte vara en inbunden bok, ett dokument borde funka lika bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar