torsdag 7 november 2019

En tur i vårt hönshus


Pappa och Oskar har verkligen jobbat hårt men nu har hönsen kunnat flytta in i huset. Det är ju inte riktigt klart såklart. Det saknas hönsgård och lite småfix men vi är i alla fall på en punkt där hönsen kan bo i huset. Vilket känns skönt eftersom det blev så väldigt kallt i veckan. -15 grader har vi haft som kallast. Huset är isolerat men vi har såklart ändå en frostvakt och värmelampor. Inte ens ett isolerat hus klarar -15, ännu mindre de -30 som lär komma i vinter.


Hönsgården blir ett projekt för våren. En liten del med tak och sen en mycket större del med stängsel ska det bli.


Inuti har vi målat med stallfärg. Vi tänkte kalka men kalken fäster inte på skivmaterialet vi använt så det fick bli stallfärg istället. Jag hann bara måla ett varv men jag får väl måla igen vid den stora vårstädningen. 


Den största fördelen med nya hönshuset är avdelningen mellan höns och människor. Här finns ett nät som gör det enkelt att kolla till hönsen utan att behöva gå in till dem. 


Foder fylls på i en enkel foderlucka..


och ägg hämtar vi i redet som sticker ut till människodelen. Allt utan att behöva gå in till hönsen, vilket passar mig väldigt bra. Det här upplägget gör att jag kan hämta ägg, fylla på foder och kolla så att hönsen har det bra utan att behöva ha närkontakt med hönsen. Trots intensivt terapiarbete tycker jag fortfarande inte om att ha hönsen runt föttern. 


För att fylla på vatten måste man öppna dörren men den står precis innanför dörren så jag kan bara sträcka mig och nå vattnet.


En annan stor fördel är att vi har mycket mer pinnar nu. Det gillar verkligen hönsen som oftast sitter uppflugna på pinnen när jag kommer in. Här kan de sitta och titta ut genom fönstret och om det är solsken, sola lite grann. 

Jag är så glad över mitt hönshus, som var en 40-års present till mig och Oskar från min far. Det har varit så häftigt att se huset växa fram och nu när hönsen sitter där så känner vi hur mycket lättare det kommer att bli att sköta dem. Nu tänkte vi skaffa 2-3 höns till, för det finns utrymme och jag vill gärna ha lite mer ägg. Vi har inte köpt ägg sedan hönsen började lägga för 2 år sedan men det handlar mest om att mätta magen efter matsäcken. När de inte lägger ägg, äter vi inte ägg och när de lägger så äter vi så mycket som de lägger. Jag skulle dock gärna äta omelett och äggmacka bra mycket oftare än vi gör nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar