torsdag 9 januari 2020

Dags att dra igång odlingsåret

Efter en lång julledighet är det skönt att dra igång igen. Jag känner mig så peppad på ett nytt odlingsår och även på ett nytt självhushållar år. Förra året odlade jag bara för att jag tänkte att jag nog mår bra av det. Deppressionen och utmattningen tog all glädje från mig och att leva självhushållarliv kändes bara jobbigt och fel. Man kan ju köpa på affären eller nått. Nu är glädjen och energin tillbaka och jag hoppas verkligen att jag lyckas odla så pass mycket grönsaker att jag får problem med förvaringen i höst. "Vad ska jag göra av allt det här när jag inte har någon jordkällare?" Det är min målbild för i år. 


Såplanering

Vi gjorde såplaneringen tillsammans i år, för att Oskar ska vara mer inläst i projektet från början. Jag orkar inte sköta odlingarna själv och har hela hösten klurat på hur vi ska kunna göra det tillsammans. Att vi båda vet vad vi står inför är en bra början. Det är också bra att diskutera med någon annan när man planerar. Till exempel lärde jag mig att jag har mycket bättre koll på hur mycket som ryms i mina bäddar än jag tror. 

I år ska vi satsa ordentligt på lök eftersom den hyfsade lökskörden förra året lärde oss att hemodlad lök är så mycket godare än köpt lök och dessutom är lök lätt att lagra, då vi kan förvara den i rumstemperatur. Av samma skäl ska vi satsa hårt på bondbönor och ärtor. Jag har förlikat mig med att jag aldrig kommer bli någon köttproducent, så därför tänker jag satsa på att odla så mycket protein som möjligt. Ärtor kan också bli foder till hönsen i framtiden. 

Grobarhetstest



Med satsningen på baljväxter känns det extra roligt att jag lyckades ta frö från ärtor i fjol. Jag gick en fröodlingskurs i sesam och då fick jag frön av sorten Vretens Alma. Jag gjorde mitt allra bästa och fjäskade enormt för plantorna men säsongen var kort förra året och det kändes inte som att fröerna hunnit mogna ordentligt. Jag sparade dom i alla fall och i veckan gjorde jag ett grobarhetstest. 7 av 10 ärtor har kommit upp och med det ger jag mig själv godkänt på kursen! Ska bli så kul att odla den sorten i år igen och få äta lite fler ärtor i år. Nu hoppas jag att det gick lika bra med bondbönorna. Dom ska jag grobarhetstesta nästa vecka. 


Odla skott 

Just nu odlar vi mest skott såklart. Vitlöksskotten är på väg upp under lysrören och i köket växer ärtskott och solrosskott. Varje gång det finns skott på matbordet äter alla med glädje. Man behöver verkligen lite nyskördat så här års.

Skönt att vara igång med odlingen igen, även om jag bara sått chili och skott än så länge. Nästa vecka blir det fler sådder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar