torsdag 23 januari 2020

En kreativ vabdag i januari

Det var en sån där konvalescent dag i tisdags. Charlie var frisk men eftersom hon var väldigt febrig i måndags så var vi hemma från förskolan. Det kan vara ganska mysiga dagar, de där konvalcentdagarna eller ett rent helvete när en överaktiv och uttråkad unge vänder upp och ner på hela huset. Vi hade en ganska mysig och kreativ dag.

Vi turades om att välja aktivitet. Först valde Charlie att dega.


Det är en ny favoritaktivitet på förskolan och lyckan var stor när det visade sig att man kan dega hemma också. Kittet med formar och knivar fanns kvar sedan Melker var liten och sen var det ju bara att göra trolldeg. Trolldeg är verkligen en fantastisk uppfinning och det är så skönt att kunna leka med något som man vet är giftfritt och luktar gott. Jag använde mig av Icas recept och det blev en riktigt bra trolldeg.

Sen var det min tur att välja aktivitet. Då sådde vi fröer.


Om självhushållet ska fungera måste man ha med barnen i arbetet ibland. Det kan gå ganska bra ibland och helt åt skogen ibland. Vi har övat på att så skott tidigare, där är det ju inte lika viktigt. Annars är tricket är att inte försöka göra för mycket åt gången för små barn har lite tålamod. Därför sådde vi bara två krukor rabarb 'Glaskins', två krukor 'Helig Basilika', två krukor 'Basilika Genovese' och en bytta aubergine 'Wenta'. Sådden med 96 pluggar lök sparar jag till en annan gång.


Charlie fyllde på med jord, vattnade och la i fröer. Jag försökte fixa så att det blev så bra som möjligt. När man sår med barn blir det inte perfekt. Jag hade tänkt i 6 auberginefrön i den där krukan men jag tror att det blev 10 och några låg alldeles för tätt. Sånt får man leva med. Att barnen lär sig hur mat blir till tycker jag är jätteviktigt och allt måste inte vara perfekt.


Sen blev det Charlies tur att välja aktivitet och då gjorde vi halsband. Vi har massor med pärlor kvar från när Melker var liten. Han kom hem från förskolan med hur mycket armband och halsband som helst ett tag och när han blev lite större klippte jag sönder alla smycken och la pärlorna i en burk. Så nu kan jag och Charlie göra mängder med halsband istället.

Det är roligt att ha ett litet kreativt och pysslande barn igen. Dom stora är också kreativa och pysslar. Gör youtube-filmer, egna samlarkort och mängder med legobyggen men dom vill ju inte ha med sin mamma längre. Dom har en egen kreativitet och det tycker jag är bra. Men jag saknar lite att skapa tillsammans så jag är glad att jag har en lite sladdis som låter mig uppleva allt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar