torsdag 30 januari 2020

Kombucha och mjölksyrade grönsaker


I augusti startade jag upp min kombucha, så nu har jag druckit ett glas kombuch om dan i nästan ett halvår. Mår jag bättre då? Ja, min depression har ju släppt och inte kommer det någon ny vinterdepp men det har nog andra orsaker än kombuchan. Kombucha är dock otroligt gott och lite beroendeframkallande. Jag blir så otroligt sugen om jag inte druckit det på en dag. Det är smakar som syrligt te med lite socker. Supergott!


Det bor som en läskig liten svamp i den. Som en manet som simmar runt, växer och äter upp nästan allt socker. Kvar blir en bärnstenslik vätska som ska innehålla lika mycket socker som juice men jag är skeptisk. Den känns sötare i alla fall, även om jag låter min stå 11 dagar innan jag tappar upp den. 

Mjölksyrade grönsaker


Vi har ätit gott om mjölksyrade grönsaker också. Jag syrade spetskål, kålrot, morot, chili och gurka. Gurkan blev sjukt god likaså gyllenkålen (ovan). Gyllenkål är vitkål med gurkmeja och ingefära. Receptet kommer från Surtantens bok Fermentera 2.0.

Nu återstår bara en halv burk gyllenkål och en burk surgurka, sen är mina syrade grönsaker slut! Kommer sakna mjölksyrat otroligt mycket. Får kanske pröva göra kimchi, det går ju ganska snabbt.

Jag kan verkligen rekommendera mjölksyrade produkter. Det är bra för magen och gott att äta. Man kanske måste anpassa både smaklökarna och magen med att äta lite i början men efter ett tag är man fast. Våga testa du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar