torsdag 20 februari 2020

Vetegräs till hönsen

När det är kallt ute och hönsen inte kan gå runt och leta gräs, mår de inte lika bra och får de inte lika goda ägg. Majs i fodret hjälper lite grann och våra matrester också men jag har länge letat efter olika sätt att spetsa hönsens foder med vitaminer och mineraler så att de ska må lite bättre årets mörka månader. Så sedan något år tillbaka odlar jag vetegräs åt dem.


Jag sätter igång vetegräsodlandet när purjolöken har grott. Att det blir just då är att när purjolöken grott flyttar jag ner den till källaren och tänder lysrören för att få långsamväxande och fina plantor. Mitt ljusbord är ganska stort och fram tills i alla fall april, finns det då en massa ljus över. Ljus som jag utnyttjar till att odla foder till hönsen.

Så här odlar jag vetegräs till hönsen

Jag börjar med att lägga helt vete i blöt i en bunke två-tre dagar. 


Sedan lägger jag lite jord i en godislåda och lägger fröna på. Det kan vara vilken skitjord som helst, bara den inte är full med sorgmyggor (för då får man sorgmyggor fulla sina andra odlingar). Men den behöver inte vara näringsrik och perfekt för gräset ska växa så kort tid i jorden. 


Tänk på att lådan måste ha lite hål för avrinning men det är bara att göra lite småhål med en syl, borr  eller dyligt. Var försiktig så att plasten inte spricker bara. Lägg frön ganska tätt, kanske lite tätare än det ligger på bilden så att nästan hela jordytan täcks av frön men fröna ligger inte på varandra. Får du över blötlagda frön är det bara att ge till hönsen. De älskar blötlagda vetefrön som fått en liten grodd i kanten. Fodret ska bli lite mer näringsrikt också när man "väckt" fröet.

Nu kommer den stora väntan. Det är viktigt att fröna inte torkar ut, så stänk lite vatten på dem varje dag. I min kalla källare tar det ungefär två veckor från sådd till skörd men om de står varmare gissar jag att det går fortare. 


Sen är det bara att lyfta upp gräset och ge alltihop - gräs, frön som inte grott, rötter - hönsen äter alltihop. Snabbt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar