torsdag 5 mars 2020

Dags att så tomat



Förra veckan låg jag däckad i influensan. Nej, inte något coronavirus, det var den vanliga influensan men det var tillräckligt. Äldste sonen fick åka in och ut på sjukhus för han fick inte i sig någon mat och jag fick ta hand om Charlie fast jag hade feber, frossa och ingen ork. Det har varit en tuff vecka. 


Nu har jag nästan hämtat mig och äldste sonen är hemma, så då blev det dags att ta tag i en milstolpe inom odlingen: Tomatsådden! Jag har sått chili, kronärtskocka, aubergine och lök tidigare men det känns ändå som att odlingssäsongen börjar på allvar när man sår tomater. 

I år kommer jag att odla en myriad av sorter: Bujan Zloty, Zolothych, Marmande, Cheerio, Pink Princess, Sibirjak och Vilma. Jag är inte helt säker på hur jag ska rymma alla men det brukar lösa sig. Det är egentligen bara Sibirjak och Marmande som jag odlat tidigare och vet funkar hos mig. Jag letar fortfarande efter bra lite mindre tomater som kan växa i tunneln i mitt kalla klimat. 


Några av mina chiliplantor hade blivit så stora att de växt upp i lysrörs belysningen, så de fick hamna i fönstret istället. Det är egentligen två veckor för tidigt. Jag brukar ha tilläggsbelysning fram till vårdagjämningen men nöden har ingen lag. Jag får hoppas att de klarar sig på lite för lite ljus. 

Nästa vecka får de sällskap av fönstergurkan. Det ser jag fram emot. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar