torsdag 26 mars 2020

Sorter som funkar i norr

Att odla i norrland är lite mer en extremsport än att odla i Skåne. Säsongen är kort. Hos oss kom sista frosten den 11:e juni förra året och den första i början på september. Det blir en väldigt intensiv odlingstid där emellan och mycket spring med fiberduken. Att hitta snabba sorter som hinner ge en ordentlig skörd på vår korta odlingssäsong är en evig jakt för mig. När jag tittar i frökatalogerna letar jag alltid efter ord som "snabb, den snabbaste vi sett och rikgivande". Men sen när man odlar vill man ju också att maten ska smaka så mycket som möjligt och det hänger inte alltid ihop med snabb. Under de snart 5 år som jag odlat här uppe, har de här sorterna blivit mina favoriter:

Favoriter att odla i norr

Sallad Little Gem
Snabb och köldtålig sallad som funkar både som plocksallad och att äta små huvuden.

Grönkål Valtes Dwarf
En god och fin grönkål som tål ner till -20 grader, vilket gör att jag kan skörda grönkål fram till jul (om jag kommer ihåg var den är under snön).

Purpurkål
Fin kål som ger färg till både trädgårdsland och köksträdgård. Håller hela hösten och ger godast grönkålschips.

Nyzeeländsk spenat
Vanlig spenat tycker jag är svår då den inte kan sås på friland förrän det är för ljust. Därför ger den sällan stora skördar här. Nyzeeländsk spenat växer däremot hela sommaren och ger blad även när det är som varmast. Nej, den är inte riktigt lika god som vanlig spenat eller grönkål men den smakar ändå bra tycker jag.

Rädisa French breakfast
Snabb, god och rikgivande. Ger massor med goda rädisor fram till juli om man vattnar ordentligt.

Bondbönor Witkiem
Bondbönor växer väldigt bra i vårt klimat och är goda i guacamole, hummus och som bondbönssoppa.

Potatis Timo
Snabb färskpotatis som kan sättas i kall jord och därför börja gro lite tidigare.

Sockerärt Norli
Supergod sockerärt som är snabb och lågväxande.

Gurka Sonja
Den godaste gurkan som dessutom trivs alldeles utmärkt i min polytunnel. Äldste sonen går redan och drömmer om när vi kan äta färsk Sonja från tunneln igen.

Tomat Sibirjak
Ger stora fina tomater på friland i zon 6. Den enda tomat som inte bryr sig om att det alltid är kallt till midsommar. Jättegod!

Märgärt Kelvedon Wonder
Snabb och god märgärt med små, söta ärtor.

Bladpersilja Grüne pearl
Övervintrar till och med ibland i min sandiga jord och ger en tidig skörd.

Sommarsquash Genovese
Lite tåligare än allas favorit Costata Romanesco och mer rikgivande i min trädgård.

Vintersquash Kroshka
Snabb och söt vintersquash som i alla fall bra somrar lyckas leverera fina frukter. Förra året fick plantorna hemska frostskador i början på sommaren och hann aldrig riktigt ikapp men annars brukar de ge två frukter per planta.

Det var mina bästa sorttips så här långt. Jag letar fortfarande efter bra tomatsorter som trivs i min tunnel, fler goda sallader, snabba rödbetor och säkert mycket mer. Tipsa mig gärna om du har en sort som fungerar i norr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar