torsdag 9 april 2020

När småplantorna tar över ens liv

Ute ligger snötäcket fortfarande ganska tjockt men inne börjar de små plantorna ta över huset. Eftersom jag inte har något växthus och snötäcket är för kort för att jag ska kunna sätta upp tunnelväxthuset, blir det fort ganska överfullt här inne.


Småplantor tar mycket tid. Man måste vattna väldigt ofta, varje dag på det som står i fönstren om solen skiner. Dessutom måste man gödselvattna, plantera om i tid och så, så, så. Varje år får jag en slags panik. Hur ska jag få plats med alla plantor? I år har jag utökat odlingsutrymmet med 32 kvm bäddar men jag har inte ökat platsen för plantor alls. Hur ska det gå?

Det blir nog inte så farligt egentligen, för i de nya bäddarna ska jag främst odla potatis, ärtor och lök. Sånt som inte tar så mycket plats när det kommer till förodling. Nästa år kommer dock odlingarna att utökas ytterligare och då kommer utökningen framförallt bestå av kål. Då behöver jag bättre möjligheter att förodla inomhus.



Mer lysrör i källaren kanske eller så lyckas vi få klart ett litet växthus på gaveln av hönshuset, där tidiga och lite köldtåliga plantor som kål kan dras upp.

Flaskhalsar i odlingen

När man försöker odla så mycket mat som möjligt kommer man alltid fram till sådana där flaskhalsar. Sånt som måste lösas för att man ska kunna odla mer. För mig var det först jord. Jag hade ingen jord, så jag byggde odlingslådor som gav ett 35 kvm stort köksland (ej inräknat gångar, bara effektiv odlingsyta. Men sen rymdes inte fler lådor och bänkarna krävde underhåll varje år när de började falla isär. Så då började jag gräva en ny köksträdgård på den gamla lägdan och nu utökas odlingarna varje år. 



En annan flaskhals vi har i våra odlingsambitioner är att vi inte har någon jordkällare. I år kommer vi odla mer rotfrukter och potatis än vi någonsin gjort men hur ska vi förvara alla grödor? Det är något vi måste lösa för att odlingen ska fungera.

Potatis klarar sig ganska bra i vår matkällare, där det blir ungefär 4 grader på golvet under vintern men det blir för varmt för morötter. I år kommer vi testa stuka och att gräva ner metalltunnor för att skapa enkla jordkällare. Vi får se hur det går. Jag drömmer naturligtvis om att bygga en jordkällare men det är mycket jobb och pengar och inte något vi kommer göra de närmsta åren. Då måste förvaring skötas på annat sätt. Nöden är uppfinningarnas moder sägs det ju och det finns många tips därute på matförvaring. Vad är era bästa tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar