torsdag 7 maj 2020

Dags att så rotsaker

Knappt har snön lämnat backen innan det är dags att börja så här uppe. Långsamma grödor som palsternacka och svartrot behöver alla veckor de kan få i jorden för att bli tillräckligt stora. Därför känns det riktigt skönt att jag nu har lyckats så dessa grödor. Jag kan slappna av lite och känna att jag försökte i alla fall. För i ärlighetens namn brukar det inte gå så bra för mig med rotsaker.


Jag ansträngde mig verkligen i höstas och trots att jag var trött och deppig täckte jag alla bäddar med ensilage. Yay mig! Jag älskar täckodling som ger mig bördig jord med väldigt lite ogräsrensning men att så rotsaker i en bädd täckt med ensilage går inte, så jag började med att plocka bort allt ensilage. Under var jorden mörkbrun, hummusrik och full i mask. Inte så konstigt, i år får rotsakerna växa i min allra bästa bädd.

Grundgödsla

I många år trodde jag att täckodlingen skulle räcka och att jag eftersom jag täckodlar inte behöver grundgödsla. Det är fel. Jag vet inte om jag gör fel när jag täckodlar, om mitt gräs inte är tillräckligt näringsrikt eller vad problemet är. Men trots täckodling i flera år i dessa bäddar måste jag också grundgödsla. Annars blir skörden pytteliten och det menar jag bokstavligt. Palsternackor smala som pennor är inte ovanligt.


Så i år ska jag se till att grundgödsla allt OCH täckodla. Vi har höns och får ut ganska mycket hönsgödsel. Problemet med hönsgödsel är att det ger väldigt mycket kväve i förhållande till kalium och fosfor, vilket ger stora gröna blad men få frukter. Rotsaker vill framförallt ha annat än kväve, därför ger jag ingen hönsgödsel alls till mina rotsaker. Istället använder jag en annan gratis källa för gödsel: hästskit. Mina grannar har två hästar och jag får hämta hur mycket hästgödsel jag vill/orkar så jag kör på det. 


En halv skottkärra stallgödsel per kvadratmeter har jag lärt mig att man ska ha till rotsaker, så jag testar det. På med gödsel och sedan grepa runt lite längst upp. Jag vänder aldrig jorden särskilt djupt. 

Så rotsaker

Sommarmorötter tycker jag om att bredså, eftersom de är så goda att äta små skördar vi lite eftersom. Palsternacka, svartrot och kålrot som jag sådde idag, sår jag hellre i rader. Jag använder krattan för att få ganska raka sårader. 3 stycken i en pallkrage tycker jag är lämpligt. Då rymmer man att lägga gräsklipp mellan raderna när fröna tittar upp. Bar jord är ett sår som naturen lagar med ogräs, så därför vill jag täcka så snabbt som möjligt. 


Olika grönsaker ska ha olika såavstånd, det står ofta på påsen men jag brukar läsa Lena Israelsson Handboken för Köksträdgården för hennes så anvisningar är väldigt bra. När jag odlar i upphöjda bäddar följer jag plantavstånd men inte radavstånd. I pallkragen finns gott om näring och plats och man kan ha raderna tätare. Det ger mer skörd på liten yta. Kom också ihåg att vattna i såfåran innan sådd så att fröna inte flyter iväg. 

Så glest



Nästa svårighet med rotsaker är att man ska så glest. Mycket glesare än man tror. Det är så lätt att så alldeles för tätt och sedan måste gallra massor eller så står plantorna för tätt och då växer inte rotsakerna ordentligt. Palsternacka tycker jag är svårt eftersom den ska växa med ca 10 cm plantavstånd och grobarheten är ganska ojämn. Jag vill ju inte riskera att sätta för få frön så att ingen gror men vill heller inte ha så för tätt och behöva gallra hela tiden.

Så jag har kommit på ett magiskt trick. Jag sår två palsternacksfrön nästan bredvid varandra och lämnar sedan 10 cm till nästa två från. För grejen med palsternacka är att sår man bara ett frö gror inget men sår man två gror båda. Magi som sagt men det funkar och sedan behöver jag bara gallra bort den ena plantan när de kommit upp.

Man kan också välja att så halva radavståndet. Så gjorde jag med svartrot. Svartrot ska också ha 10 cm mellan plantorna men jag sådde 5 cm mellan varje frö och då kan jag gallra bort varannan där det blir för tätt.

Fiberduk när du sår rotsaker

Sen är det bara att lägga över fiberduken. Ett måste för mig och säkert för dig också. Fiberduken hjälper jorden att behålla fukt, den skyddar mot kalla nätter och skapar ett bättre microklimat för de små plantorna. Här uppe får den oftast ligga kvar fram till midsommar, eftersom försommaren är så kall. 


En annan viktig anledning till att ha fiberduk på odlingarna är fåglar, närmare bestämt trastar. Ännu mer bestämt björktrastar. Vi har en härlig gård med massor med skog, diken, buskar och ris och fåglar bara älskar att bo hos oss. Och jag älskar att vi har så mycket fåglar på tomten och i landskapet runt omkring. Jag gör det men samtidigt hatar jag det också och allra mest hatar jag björktrastar. 

De är så många och sjunger så fult och dessutom är deras främsta källa till mat, mask från mina täckodlade bäddar. Jag skulle gärna bjuda på lite mask om det inte var för att de sprätter sönder mina plantor och mina sådder. Därför är fiberduk ett måste fram tills plantorna fyller hela lådan eller är så pass stora att de inte störs av en krafsande trast. 

Sådär. Nu är de långsamma rotsakerna sådda och då gäller det bara att se till att vattna. De senaste åren har maj och juni varit väldigt torra och det har gett mig dålig skörd av rotsaker. I år ska jag se till att vattna i alla fall var tredje dag om det inte regnar. Nu hoppas jag på min bästa skörd rotsaker någonsin och jag hoppas att mina tips har hjälpt dig till en bättre skörd också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar