tisdag 15 mars 2022

Hugga ved för att minska sin rädsla

Vi lever i osäkra tider och många känner nog att dom inte riktigt är förberedda om krisen skulle komma. Oron gnager, vi köper vevradio och vattenrening. Det är naturligtvis bra. Allas krisberedskap borde vara mycket bättre. 


Själv hugger jag ved. För att minska elförbrukningen nästa år tänker vi sätta in en kassett i vår öppna spis så att vi kan avlasta eluppvärmningen lite och spara pengar nästa vinter och då behövs det ved.  Men man kan inte komma på i höst att man behöver ved, den måste torka minst en sommar för att den ska gå att elda med. Den bästa veden är fjolårsveden men om den fått torka hela sommaren funkar det alldeles utmärkt att elda med den.



Oskar har fällt lite träd så det var bara att sätta igång. Det var några år sedan jag högg ved senast och från början gick det inte så bra men efter ett tag fick jag in knixen. Ett misstag jag gjorde från början var att ta små vedträn. Jag tänkte att jag är ju dålig så då är det bäst att jag börjar litet. Men små bitar är svåra att träffa och delar sig inte lika lätt. När jag började våga ta lite större trän så kunde jag ta i lite mer och veden klövs enkelt.  



Om du vill känna att du förbereder dig för krisen, jobba bort all ilska och frustration och liksom bara känna att du gör något, kan jag verkligen rekommendera att hugga ved. Men känner sig stark och redo. Som att man klarar allt som livet kan kasta på en. Vad som än händer i vinter så kan jag i alla fall värma mitt hem lite grann och bara det är en underbar känsla. 







2 kommentarer:

  1. Vedhantering är bra på så många sätt. Frisk luft, lite rörelse och så kan tankarna vandra. Alltid skönt med välfyllt vedförråd. I år har vi börjat göra morgonkaffe och gröten på köksvedspisen som vi knappt använt tidigare. Kul. I köksvedspisen är det enklast med lite tunnare ved jämfört med det vi normalt använder i kakelugnen så nu får vi skapa olika typer av ved :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig. Vad lyxigt med både kakelugn och köksspis!

      Radera