torsdag 9 september 2010

God ekonomi

När jag pratar om privatekonomi och använder orden god ekonomi kommer de flesta anta att jag menar hög inkomst.

Det är ungefär som i när ett företag säger att det går bra om de har hög omsättning, och det märkte vi i IT-bubblan inte riktigt är sant. God ekonomi för ett företag är hög vinst och bra soliditet.

God ekonomi för hushåll är trygghet och hög livskvalitet. Svårt att räkna på? För en nationalekonom kanske, men inte för dig och mig. 

Trygghet handlar om att ha reserver som är i proportion till de risker man är utsatt för. En del risker lönar det sig att försäkra sig mot. Men i grund och botten snackar vi sparade pengar och låga lån. 

Vad Livskvalitet är för dig bestämmer du vad det är. För mig är det 
  • tid med familjen 
  • goda smaker
  • goda samtal
  • att utvecklas kompetensmässigt
  • att känna att jag påverkar min omgivning
  • att skapa kreativt
  • att inte ha bråttom
Nu, tänk efter: Hur många av de här punkterna behöver jag en stor inkomst för att kunna ägna mig åt? Hur många av punkterna behöver jag ledig tid för att ägna mig åt? 

Hur stor del av dina utgifter är riktade åt att ge dig livskvalitet? Hur stor del av din tid ägnar du åt att skaffa livskvalitet? 

Vi väljer att växla inkomst mot fritid, och för att kunna göra det håller vi noga koll på kostnaderna. Det tycker vi är god ekonomi.
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar