tisdag 2 februari 2016

Egen havremjölk som är god att dricka


Jag gjorde det! Efter mycket googling och lite experimenterande lyckades jag få fram en havremjölk som både jag och Noa gillar. Den är till och med så pass god att Oskar kan tänka sig den till havregrynsgröt och han gillar inte växtmjölk alls i vanliga fall. Jag häller den i kaffet, till gröt eller flingor. Noa dricker gärna ett glas när han är mjölksugen. Den funkar i mat också men då är ju smaksättningen egentligen lite onödig, så ska du bara göra havrepannkakor kan du pröva min vanliga havremjölk istället.

Riktigt god havremjölk 

3 dl havregryn
15 dl vatten

Blanda ihop och låt stå över natten. På morgonen tillsätts:

2-3 msk rapsolja
en liten nypa salt
1-2 tsk råsocker
1 knivsudd vaniljpulver

Mixa i några minuter. Häll i en silduk och låt rinna av en stund. Tvätta händerna och kläm ihop silduken så att all havremjölk kommer ut. Häll upp i väl rengjorda burkar och förvara i kylskåp. När mjölken står delar den sig, så skaka ordentligt innan du använder den. Mjölken håller sig minst 3 dagar men kan ibland stå upp till 5 dagar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar