torsdag 17 maj 2012

Rabarber- och mynta iste


I helgen hade jag svärmor på besök och hon hade med sig en systemetkasse full med rabarber. I sommarhettan kändes iste som en bra idé, så jag gjorde mitt Rabarber- och mynta iste. Oskar gillar oftast inte rabarber, men just den här drycken uppskattar även han.

Jag tog 2 msk färsk grönmynta som jag hade kvar i frysen från förra året (torkad går säkert också bra) och hälllde 6 dl kokande vatten över. Det fick dra i ca 15 min.

Sedan kokade jag rabarbersaft med 2 dl hackade rabarber och 6 dl vatten. Söta efter smak, jag gillar inte så söta drycker så jag tog kanske ½ dl råsocker. Det fick småkoka i kanske 30 min.

Sila te och rabarbersaft och blanda. Blandningen ska vara ungefär 50% te och 50 % rabarbersaft men den här gången blev det lite mer rabarbersaft.

Kyl i kylen, gärna över natten och servera med is.

1 kommentar: