måndag 21 oktober 2013

Hunger för Hunger

När jag hörde att bolaget bakom Filter skulle göra en tidning om mat med Mats-Eric Nilsson som chefsredaktör blev jag mycket förväntansfull. Så förväntansfull att jag kände att det fanns stor risk att jag skulle bli besviken.

Det blev jag inte. Hunger är precis vad Sverige behövde - ett magasin om mat. Inte glossiga recept och kändisar som ler i väldigt retuscherade bilder, utan undersökande reportage om mat.



Vildsvin
Artikeln om vildsvin är ett utmärkt exempel på en bra artikel om mat. Den behandlar vildsvin och vildsvinskött ur flera olika perspektiv. Vi får följa jägaren som jagar vildsvin för att slippa köpa uppfött kött. Bonden som säger upp sitt arrende för att grisen förstör hans odlingar. Uppfödaren, slaktaren och kocken får också säga sitt och jag sitter här hänförd.

Äpplen
Mats-Eric Nilssons artikel om Smaklös skönhet berättar historien om en livsmedelsbransch som säljer grönsaker på utseende istället för smak. Något vi konsumenter faktiskt märker. Jag kan knappt sätta mig vid ett köksbord utan att diskussionen hamnar på smaklösa tomater och trista äpplen. Som hemmaodlare får jag nästan svårt att äta köpta grönsaker, de smakar ju ingenting! Då köper jag ändå bara ekologiskt. Nästa år ska odlingarna utökas.

Böcklingpastej
Då jag inte dricker öl, eller knappt alkohol heller för den delen, hoppar jag artikeln om bryggerier och lär mig hur man gör egen böcklingpastej istället. Det här älskar jag. Bort med tillsatser och tuber och gör det själv. Hoppas nästa nummer lär mig hur jag gör egna kex till barnen.

Dyr?
Jämfört med andra tidningar är Hunger dyr. 70 kr får man betala för ett nummer. Jag tycker ändå att man får mycket för pengarna. Det här är inte en receptsamling, det är undersökande journalistisk om  något som engagerar alla: Mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar