söndag 3 augusti 2014

Att bygga en glasskiosk

När vi bestämde oss för att flytta skapade Melker en vacker fantasi. Han skulle bygga en glasskiosk, göra glass i sin glassmaskin och bjuda alla han känner på glassfest! Idag slog drömmen in för vi har byggt en glasskiosk!


Min pappa tänkte ut en enkel konstruktion som jag och Melker skulle klara av att bygga. Taket går att lyfta av och kiosken har 3 väggar och gångjärn i kanterna så att vi lätt kan demontera den och bära in när vintern kommer. Pappa kapade också alla brädor åt oss och sågade ut skyltarna. Sedan var det bara för mig och Melker att bygga. 


Jag tror inte att jag byggt något i hela mitt liv men jag ville verkligen göra Melkers dröm sann och jag är så stolt över resultatet! Inte nog med att jag var otroligt duktig, Melker körde skruvdragaren och fick i hälften av alla skruvar. Rätt bra för en 5-åring, tycker jag. Han hjälpte också till att måla och spika ihop skyltarna. 


Det svåraste att få till var luckan, som skulle sågas ut, ha gångjärn och stödben. Här fick Oskar komma ut och hjälpa till för det behövdes fler händer än jag hade. När den äntligen satt på plats fnissade barnen av lycka. 


Jag tänker på hur lätt det är att tro att man inte kan något och hur glad jag är att jag har mina barn som utmanar mig hela tiden. Som kommer på idéer jag aldrig skulle ha tänkt och tvingar mig in i projekt jag aldrig skulle ha börjat. Step out of your comfort zone och prova något du också! Det är rätt skönt att överraska sig själv. 


Så, blev Melker nöjd? Hur nöjd som helst! Den var allt han någonsin drömt om. Glassmaskinen har gått varm och han serverade 4 olika sorters glass. Favoriten blev hemmagjord sandwich, men glasstårtan var inte helt fel den heller. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar