tisdag 28 oktober 2014

Gräva om komposten och fylla en odlingsbänk

Vintern gav upp, så nu har vi höst igen. Väldig tur tycker jag som gärna vill hinna med lite mer i trädgården innan snön täcker allt. Igår sken solen, det var varmt och skönt så jag och barnen var ute mest hela dagen. Jag passade på att gräva om i den fulla varmkomposten, starta en ny varmkompost och gräva i lövkomposten från de tidigare ägarna. Kompostdag!


Lövkomposten fick flytta in i den fina odlingsbänken Oskar har byggt av lite gamla brädor vi hittade på tomten. Den stod klar för någon vecka sedan och jag kämpar med att fylla den med organiskt material. 


I botten har jag lagt lite grövre material, ovanpå det kom lite tunnare material och slutligen löv. Ovanpå löven la jag nu den gamla komposten för att få in lite kultur som kan bryta ner allt till fin jord. Ovanpå komposten tänker jag lägga lite brännässlor, sedan mer kompost. Så får det stå till våren då jag ska börja odla. När jag sår kommer jag lägga ett lager matjord och sand längst upp för fröna att gro i, men på det här sättet behöver jag inte köpa så mycket jord. 

Visst är det roligt att odla grönsaker men roligast av allt är nog ändå att odla jord. Det är en så fantastisk process som tar naturens skräp och gör jord av det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar