måndag 12 januari 2015

Grodda och så de första fröerna


I helgen föll det mängder med snö och det tog hela familjen en timme att få uppfarterna fria från snö. Vad passar bättre en sådan dag än att så de första fröerna? Som vanligt hade jag hjälp av barnen. Jag har nämligen märkt att allt de sår smakar de sedan. Kommer jag hem med ärtskott eller alfalfagroddar från affären rynkar de bara på näsan, men om de själva satt fröerna, vattnat, sett dem gro och sedan skördat då vill de alltid pröva. Sedan gillar de inte allt men det kan man ju inte begära.


Vi har skördat första omgången ärtskott och nu är en andra på gång. Alla gillar ärtskott så det blir en stor låda till av dem. Tror att man kan sätta ganska mycket tätare nästa gång. Även solrosskott och alfalfagroddar är ett välkommet inslag bland de frysta grönsaker och morötter som vi framförallt äter så här års. Riktigt billiga grönsaker blir det också som smakar friskt och vår. Ett bra spartips denna snålmånad istället för att köpa sallad. Vi prövade att så lite mache- och plocksallad i olika krukor. Några vitlökar med groddar på åkte ner som jag ska skörda späda blad av. De första sådderna inför sommarens odlingar åkte också i jorden. Chili och kronärtskocka. Jag har en kronärtskocka som övervintrar i källaren men jag vågar inte lita på att den överlever tills det är dags att plantera ut den.


Mitt försök att odla under lampa gick sådär. Visst kom det upp lite dill och koriander med bra färg men det är väldigt taniga saker. Så Oskar byggde ett nytt försök. Kronärtskocka och chilin behöver ljus för att bli fina plantor så här års, särskilt på våra breddgrader. Får se om ett lysrör ger bättre ljus och finare plantor (och förhoppningsvis lite sallad).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar