onsdag 22 april 2015

Om konsten att planera och få tid

Jag var länge väldigt rädd för att planera. De där bokstäverna på ett papper kändes som krav och jag fick panikångest om jag inte kunde uppfylla dem. Vilket handikapp det var, både som student och egen företagare. Med intensiv träning och beslutsamhet lyckades jag till slut att komma förbi min planeringsfobi och idag är det mesta i livet planerat. 

Familjens comad-center

Jag jobbar halvtid och Oskar jobbar heltid. Det gör att jag har mycket mera tid till att göra hushållssysslor, odla och renovera. Inte mycket mera tid för jag ska ju ta hand om barnen också men det är lätt att falla i fällan där allt hamnar på den som har mer tid. Därför satte vi oss i höstas och gjorde ett schema. Vi listade alla dagliga sysslor, som tvätt, städning, diskmaskin, laga mat, få upp barnen på morgonen, dammsuga och handla. Sedan bestämde vi vem ska göra vad när. Jag tvättar t.ex. på måndag, onsdag, torsdag och Oskar tvättar på tisdag och fredag. Jag lagar lunch dagar barnen är hemma och middag dagar de är på förskolan. Hur tråkigt och förutsägbart som helst men det gör att familjens vardag funkar och när helgen kommer står vi inte där med hur mycket tvätt som helst utan kan fokusera på byggprojekt, utflykter och annat roligt.

På söndag gör vi en storstädning hela familjen och alla vet vad de ska göra. Alla plockar undan, Oskar dammsuger, jag städar toaletter och Melker dammtorkar. Eftersom vi vet vem som ska göra vad och vad det innebär att få uppgiften dammtorka, behöver vi inte ägna tid åt att diskutera varje söndag utan vi säger bara storstädning och så flyter allt av sig själv.

 Så här års gör vi också en lista på allt som behöver göras på gården, som kapa ved, bygga odlingsbäddar, så fröer och vattna. Sedan prioriterar vi vad som är viktigast och därför ska göras först och vad som kan göras om det finns tid. Prioriteringen är viktig annars är det lätt att man bara gör det som är lätt och roligt och inte det som är nödvändigt. Sedan diskuterar vi vem som ska göra vad och när det kan bli gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar