onsdag 12 augusti 2015

Laga kläder

Att ha en treåring och en sexåring innebär många trasiga byxben. Särskilt högerknän men ofta båda. Ett enkelt sätt att spara pengar är att lappa och sy om. Det ger en också en chans att göra kläderna mer personliga. Jag gör alltid stora, färgglada lappar som verkligen syns. 

Den här gången var det 7 par byxor för Melker och 4 för Noa. Melker hade dessutom två älsklingströjor som var nötta i muddarna som jag lovade att laga. Lägg till två trasiga byxor för mig plus två tröjor och ett par byxor för Oskar, så blev det en hel kläder att lappa. 


Först klippte jag en massa lappar av byxor som blivit för små för Noa. Lapparna kantade jag sedan på maskin. Jag gjorde en hel hög så att det finns lappar nästa gång byxorna går sönder. Lapparna får jag sy fast för hand eftersom barnens byxben är för små för min symaskin. Lite jobbigt men man kan göra det framför tv:n. 


Noas byxor lappades på knäna och så klippte jag av muddarna eftersom byxorna började bli lite korta. Så fick han ett par trekvartsbyxor med knälappar. 


Tröjan fick bli en t-shirt och sonen blev väldigt glad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar