torsdag 4 februari 2016

Plantera om chili och så fröer


Chili växer så otroligt långsamt att jag började med chilisådden väldigt tidigit i år. De här chilifröerna åkte i jorden på juldagen. Idag var det dags för omplantering. Alla chili fick en egen kruka och planteringsjord. Även Malbarspenaten fick ny kruka och jord. Plantorna står under ljus på makens kontor och växer så sakteliga.

När jag ändå var i farten passade jag på att sätta purjolök och backtimjan. Det är första gången jag odlar purjolök så jag är lite spänd. Kommer de gro? Kommer jag få någon skörd? Jag odlar två sorter: Atal - som ska ge en tidig sommarskörd och Blue Green Winter - som kan skördas sent.

Jag har en grässlänt på framsidan som är väldigt jobbig att klippa, därför drömmer jag om att täcka den med växter istället. Några buskar, lite perenner och framförallt trampvänliga växter så att barnen kan springa runt utan att det gör något om de kliver på växterna. Det kommer ta ett tag innan jag lyckats förvandla hela slänten till rabatt men jag kommer ta det första steget i år och plantera backtimjan på en liten del. Min förhoppning är att den sedan ska sprida sig över ett större område.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar