onsdag 8 juni 2016

Att vara förberedd - mat

I det moderna samhället kommer maten från affären och förrådet hemma är minimalt. Så såg det inte ut förr i tiden när man på hösten såg till att lagra mat så att det räckte hela vintern. Egen skörd (eller annans skörd) lagrades, konserverades och torkades. Det gjorde att man var förberedd på kriser och oväntade händelser på ett helt annat sätt än vi är idag. Preppers har insett detta och bunkrar konserver, vatten och batterier för att klara allt från ekonomisk kollaps till kärnvapenkrig.

Jag är ingen prepper. Jag tror inte på en stor kollaps som innebär att jag måste ha flera års förbrukning av mat hemma men jag tycker om att vara förberedd. För oss som bor på landet är det rätt drygt att behöva åka 3 mil för att jag fick slut på mjöl mitt i bullbaket. Dessutom kan strömavbrott, snöstorm, lastbilsolyckor, magsjuka eller bilproblem göra att jag helt enkelt inte tar mig till affären på flera dagar. Därför har jag börjat lägga upp ett litet lager mat hemma. Inte så att vi klarar oss flera månader utan att handla men en månad skulle nog gå.

Att bygga upp ett matlager

När man ska börja bygga upp ett litet lager mat är det enklast att köpa sånt man brukar köpa men köpa lite mer. Jag köper alltid två paket mjöl och när jag öppnar det näst sista paketet köper jag två till. Det funkar för jag handlar en gång i veckan och har därför alltid 2-4 paket mjöl hemma. Matfett är en annan sak man inte klarar sig utan. Så jag köper två paket olja, två paket smör och två paket bregott. När jag öppnar det sista paketet, köper jag ett till.

Det viktigaste att tänka på när man ska bygga upp ett matförråd, är att köpa sådant som familjen tycker om. Många preppers bunkar gärna ris. Ris har lång hållbarhet, högt näringsvärde och det behövs väldigt lite vatten för att koka ris. Det hjälper inte i min familj då barnen vägrar äta detta äckliga vita korn. I en krissituation skulle de hellre svälta ihjäl än äta ris. Ju hungrigare de är desto tjurigare blir de dessutom. Jag har ett lager pasta istället. Pasta kan de äta 7 dagar i veckan utan att tröttna. Det är inte lika näringsrikt, kräver mer vatten för att tillaga men det kommer att ätas.

Saker att ha lite mer av i sitt matförråd

I matförrådet har jag sådant vi använder till mycket och som har ganska lång hållbarhet. Olja kan lagras länge, därför har jag mer olja än smör. Man kan också köpa mängder med smör om det är billigt någon gång och lägga i frysen men om strömmen går blir allt i frysen dåligt så ha även annan förvaring.

Ketchup är en bra krydda som gör att barnen äter det mesta. Har alltid flera flaskor hemma. Även senap.

Havregryn håller tyvärr inte så länge men jag har alltid två paket. Det funkar som gröt, havremjölk, och müsli.

Krossade tomater är toppen. De kan bli soppa, smaksätta köttgrytan eller pastasås. Även tomtpuré håller länge i oöppnad förpackning och kan användas till mycket.

Salt och kryddor är viktigt. Det är vad som får maten att smaka bra.

Äppelcidervinäger klarar jag mig inte utan. Används som smaksättare i mat, i hett vatten vid förkylning och till rengöring.

Linser och bönor. Vi äter bönor och linser varje vecka och det är perfekta lagringsvaror. Torkade håller de hur länge som helst. Enda problemet är att man måste komma ihåg blötläggningen kvällen innan.

Pasta, couscous, ris och potatis. Utan kolhydrater klarar man sig inte särskilt länge.

Ägg. Har ganska lång hållbarhet och är toppen mat. Näringsrikt och användbart.

Dessutom köper jag kött på hösten direkt av bonden och har i frysen hela vintern.

Släng inte

En risk när man har mer mat hemma är att saker blir gammalt så att man måste slänga mat. Därför är det viktigt att bara köpa hem så mycket av en vara att man hinner använda det innan det blir dåligt. Mjölk håller en vecka och då köper man bara så mycket som går åt under en vecka. Det är också viktigt att fylla på lagret bakifrån. Längst ner i mitt skafferi står mjölpaketen på rad. När jag tar fram ett nytt paket tar jag det paket som står längst fram och när jag köper nytt mjöl ställer jag det längst bak. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar