söndag 10 juli 2016

Fermentera


Jag läser just nu en bok som heter Fermentera - Mat med jäst, mögel och bakterier och den är så inspirerande! Boken kom hem i torsdags och på min hylla i köket står redan två burkar med chili och en med rabarber som mjölksyras. Dessutom försöker jag mig på att göra en mjölkfri Herman, får se om det går (en Herman är en surdegskaka och ett kedjebrev). Nu måste jag bara ta reda på om honungen jag köper är opastöriserad innan jag kan göra egen soda.

Att fermentera är ett gammalt sätt att ta till vara på mat och vi äter dagligen produkter som har fermenterats. Kaffe, te, öl, choklad och yoghurt. Fermenteringen ger smak och en massa bakterier som är bra för magen. Här hemma äter vi surdegsbröd och yoghurt dagligen. Hela vintern äter vi syrade grönsaker, som surkål, syrad kålrot och syrad morot. Jenny Neikells bok känns helt rätt för mig som redan syrar en del. Den ger mig ny inspiration och det lär stå burkar och bubbla i köket hela sommaren och hösten. Har du aldrig syrat förut, rekommenderar jag att du börjar med Syra själv: konsten att förädla grönsaker med hälsosamma bakterier, innan du läser Fermentera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar