onsdag 20 juli 2016

Släng för sjutton inte mat!

Jag var i min mammas stuga i veckan och hamnade i diskussion med henne och framförallt hennes svärmor om rester. De grillade biff och det blev en över. En grillad biff var inget att spara på, det räcker ju inte till en hel middag, enligt min mors svärmor. Om det hade blivit över mer kan man ju göra pytt i panna men en, nä det räcker ju inte.

Jaha, tänkte jag. Är det därför folk slänger mat? De vet inte hur man lagar mat på rester utan tror att man bara ska spara om det räcker till en hel middag åt en hel familj. Jag kan känna igen det från mitt tidigare liv. Rester blev stående i kylen tills de blev dåliga och jag fick kasta. Nu har har lärt mig att se rester som en resurs som sparar både tid och pengar. Så idag tänkte jag ge konkreta och utförliga tips på hur man använder sina rester för alla er som tycker rester är svårt.

Rester först

När jag ska laga mat, vad jag än ska laga, kollar jag igenom vad det finns för rester. Kanske finns det något som ger smak till grytan/såsen/rätten jag ska gör? Det är inte jobbigt utan sparar tid i min matlagning. Den där decilitern/matskeden med tomatsås/köttfärssås/gräddig pastasås som blev över från pastamiddagen igår är ju en färdig smaksättare. Precis sådana som industrin gör och man sedan köper på burk. När jag häller i den i min gryta behöver jag inte lägga lika mycket tid på kryddning. Vitlökssåsen med sojabönor/korv/ost/persilja blir jättegod i köttgrytan, jag lovar!


Restlunch

- Vad blir det för lunch? Blir det rester? ropar Noa förväntansfullt varje gång vi äter lunch nu på sommaren.

Restlunch betyder nämligen att man får välja vad man vill äta. På bordet kan det finnas 3 dl pasta, 2 bitar pizza, 1 våffla, 2 pannkakor, riven ost, ketchup, 1 dl couscoussallad, 3 skivor stekt falukorv, ångkokta grönsaker, ketchup, oliver och cornichons. Att göra lunch tar 3 minuter och sedan får alla välja. Det gäller bara att dela rättvist. Vill alla ha pizza får man en fjärdedels pizza var. Vill man ha varm mat värmen man den vara själv i micron.

På det här sättet blir rester hämtmat ur den egna kylen. Så enkelt och bekvämt. Oftast kompletterar jag bara med lite färska grönsaker från landet. Det har till och med blivit så att jag gärna gör lite extra av sådant som potatis och makaroner när jag ändå kokar, för att slippa matlagningen nästa dag.



Våga blanda

Till en restlunch gjorde jag en röra på en halv fläskkotlett, lite grillad tofu, en chorizo och 2 dl tomatsås som fanns över i kylen. Oskar åt det med pasta och jag la det på en våffla. Det var gott men var lite för mycket mat så vi fick över en dl av röran. Den sparades såklart! En annan dag la jag den överblivna röran på en överbliven tortilla med lite ost över och vips fick jag pizza. Noa hade stekt falukorv och ketchup på sin restpizza och Melker grillad sojakorv och de sista 4 bitarna fetaost som fanns.

Så här ser ofta våra lagade luncher ut. Blandningar kors och tvärs. Jag lovar, det blir nästan alltid gott! Det bästa är att lunchen tar 10 minuter att tillaga. Barnen kan nästan laga mat själva och när vi jobbar hemma är det guld att inte behöva ägna en halvtimme av arbetsdagen åt att laga mat.

Här är några förslag på blandningar där små rester blir en hel lunch till två personer

½ dl curry som blandas med 1 dl chili och en halv bit grillat kött. Servera med uppstekt ris som innehåller 1 msk överblivna ärtor, 3 ångkokta broccoli och kryddas med soya, farinsocker och ingefära.  

3 skivor falukorv, 2 kalla potatisar och 2 msk riven ost blir tillsammans med ägg en matig omelett. Servera med en skiva bröd

3 tärnade fiskpinnar, 3 potatisar, 4 blomkålsbitar, 5 gröna bönor, 2 msk sås och 1,5 dl ris. Stek potatisen i smör, tillsätt resten och krydda med salt, peppar

1 dl pastasås, 1 dl curry, 1 grillad korv, 2 skivor ugnsstekt tofu, 4 potatisar. Stek potatisen först, salta och peppra. Ta upp potatisen ur stekpannan och lägg i skivad korv och tofu. Stek en stund och tillsätt sedan såserna. Värm tills det är genomvarmt.

1 korv, 1 biff, 5 potatisar. Tillsätt lite hackad lök och du har en klassisk pytt i panna. Stek ett ägg till.

Om blandningen du får ihop inte känns som tillräckligt med mat kan du alltid steka ett ägg och servera en skiva bröd till. Då kommer du bli mätt.

Det du ser ovan är vad jag brukar ha att jobba med när jag ska använda mina rester. För dig är det troligen helt andra saker som brukar bli över men du kommer ganska snabbt att lära dig vad du kan göra av det som blir över i ditt kök. 

Resthylla/låda

För att enkelt se vilka rester som finns, gör en hylla i kylskåpet till resthyllan. Här ställer du bara små burkar med rester så får du snabbt koll på vilken färdigmat du har. Då slipper maten bli dålig.

Likadant kan du göra i frysen. Ta en gammal glasslåda och gör den till restlådan. Här lägger du exempelvis udda bitar kött och korv som blir över. När lådan innehåller tillräckligt med kött kan du steka pytt i panna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar