fredag 29 juli 2016

WWSBD? - What Would Sara Bäckmo Do?

Inlägget innehåller Adlinks

Jag har två gurus när det kommer till odling. Den första är Lena Israelsson. Jag tror jag har läst alla hennes böcker och har lärt mig så otroligt mycket om odling av henne. Min andra guru är Sara Bäckmo. I sin Skillnadens trädgård odlar hon så otroligt mycket grönsaker på en hyfsat liten yta. Allt jag kan om serieodling, täckodling och att förlänga odlingssäsongen har jag lärt mig av Sara Bäckmo. Hon är helt orädd. Sår mycket tätare än det står på förpackningen och skördar i omgångar. Sår mitt i sommaren och skördar hela vintern. Precis sådär som jag också vill göra!


Ibland när jag funderar över något problem i mina odlingar säger jag för mig själv: WWSBD? - What Would Sara Bäckmo Do? Hur ska vi tillreda färskpotatisen. Sara gör pommes av dem (så gott by the way). Hur förlänger jag säsongen? Sara odlar snabbväxande grönt. Hur får jag stor skörd på liten yta? Sara bredsår. Så där håller det på hela tiden. Trots att Skillnadens trädgård ligger i Småland och min i Västerbotten finns det så otroligt mycket att lära av någon som skördar hela året och aldrig låter sig stoppas av vad andra säger inte funkar.

Om det nu finns någon som inte läser Skillnadens trädgård bloggen, tittar på My Swedish Garden Larder på youtube eller inte har läst Skillnadens trädgård: ett ekologiskt trädgårdsskafferi , gör det! Nu! Nästa års odlingar kommer att bli så mycket bättre om du bara gör som Sara Bäckmo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar