måndag 22 augusti 2016

Vad ska jag göra med alla skörd?

 När odlingarna går bra ställs man alltid inför det trevliga dilemmat: Vad gör jag av allt? Om något gått bra får man så mycket att det inte går att äta upp på en gång. Vi hamstrar tycker dessutom om att spara inför vintern och bygga upp ett litet matförråd. I år testar vi flera sätt att ta vara på skörd.

Förvälld och frys romanesco

Frysa

Att frysa är en utmärkt metod för att spara skörd till vintern. De flesta näringsämnen bevaras och maten smakar utmärkt. Nackdelen med att frysa är att hela matlagret riskerar att förstöras vid långa strömavbrott och att metoden är ganska dyr, då stora frysar drar mycket el. Jag har en frysbox i källaren och fryser in sådant som broccoli, blomkål, spenat, dill, squash, persilja, bladlök, hallon och blåbär.

SquashBoston - recept hos Kan själv

Inläggning

I en inläggning gör man en lag på socker, ättika och salt. Det ger lång hållbarhet och kan förvaras i rumstemperatur innan man öppnat burken. Inlagda grönsaker är goda som tillbehör till pastasallad, kötträtter och vegetarisk mat. I år lägger jag in gurka, squash och rödbetor. Även chili är väldigt god att lägga in.

Syrad chili - recept i boken Fermentera

Syra

Mjölksyrning är ett jättebra sätt att ta vara på grönsaker. Mjölksyrebakterier är bra för magen och grönsakerna blir faktiskt mer näringsrika än de var innan. En nackdel med metoden är att mjölksyrade grönsaker måste förvaras i kylskåp eller ett kallt rum. Nästan allt kan mjölksyras och det mesta blir gott. I år mjölksyrar jag kålrot, morot, kål, chili, rabarber och squash.

Bondbönor på tork

Torka

Torkade livsmedel får lång hållbarhet och kan förvars i rumstemperatur. Saker som örter, bönor, äpple och chili går att torka i rumstemperatur men vill man torka blötare saker som bär, tomater eller rotsaker kan man behöva torka i ugn eller särskild grönsakstork. Om man måste använda ugn eller tork för att torka, är kostnaden för konserveringen lite högre. I år torkar jag bönor, chili, äpple och örter. Kanske torkar jag lite kålrot och morot på slutet av säsongen. Örtsalt är också gott. Jag gör krassesalt, löksalt och persiljesalt. 

Rosensaft - Recept hos Söta saker

Sylt och saft

Jag har alltid ganska mycket bär i frysen, för Noa älskar att äta bär. Resten av skörden blir sylt och saft. Ett klassiskt och bra sätt att ta till vara på frukt och bär. Nackdelen med att sylta och safta är att mycket av näringsämnena förstörs när man hettar upp bären och att man måste tillsätta mycket socker för att få bra hållbarhet. Jag gör så mycket saft, sylt och marmelad jag bara orkar för det går åt mycket i det här hemmet. 

Inkokt tomatsås - recept hos ekoplantan

Inkokning

Ett lite bortglömt sätt att ta till vara på grönsaker är att koka in, konservera. Det har jag aldrig gjort tidigare men i år ska jag lära mig denna ädla konst. Jag har redan kokat in en tomatsås och planerar att pröva fler saker. Hos ekoplantan kan du läsa mer om hur man gör om man inte har en inkokningsapparat. Fördelen med inkokning är att man kan göra stora satser som håller länge. Det som inte användes på ett år i frysen får du kasta men konserven står kvar på hyllan mycket längre än så och kan förvars i rumstemperatur. Nackdelen är att mycket av näringsämnena förstörs när du kokar in grönsakerna. 

Hur gör du för att ta tillvara på skörd? Berätta gärna dina bästa tips och knep!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar