söndag 11 september 2016

Skördeångest



Förra året lyckades vi bli självförsörjande på tre saker: ved, örtte och saft. Varje kväll, hela året drack jag en kopp örtte från mina egna odlingar. I år är jag inte helt säker på att jag når det målet. Båda mina myntaplantor dog i vinter och jag har nog inte skördat annat för att fylla det hålet. Inte än i alla fall. För än finn det ju tid att fylla förråden. Mer ljung kan jag skörda, fler vinbärsblad, mer äppelskal och hallonblad.

Enda problemet är att det finns så mycket annat att skörda också. Jag går snart sönder. Inte av arbetsbördan med att ta hand om allt, utan av den ständiga ångesten för om jag prioriterar rätt. Borde jag plocka fler äpplen eller satsa på vinbär? Skörda spenaten eller gå i skogen och leta svamp? För jag hinner ju inte allt på en gång och jag fastnar i känslan av otillräcklighet. Idag kokade jag tomatsås och krusbärsmarmelad. Kanske borde jag istället ha syrat kålrot och skördat daggkåpa.

Jag vill orka så mycket mer än jag orkar. Fylla förråden och ta vara på allt som bara går att ta tillvara på. När orken inte finns, hur kan jag lita på att jag prioriterar rätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar