fredag 2 september 2016

Två riktigt bra kokböcer

Inlägget innehåller Adlinks


Vegotrenden fortsätter och för alla som vill äta mer supergod vegetarisk mat har jag idag två superbra boktips. Ännu Mera Vego av Sara Ask och Lisa Bjärbo samt Bönor Ärtor Linser av Jenny Damberg.

För två år sedan skrev jag om Mera Vego att det var den bästa vegokokboken för barnfamiljer ever! Ännu Mera Vego är precis lika bra. Här har vi hittat ett fantastiskt recept på potatisvåfflor som alla gillar. De libanesiska wrapsen gav oss ett nytt sätt att tillaga tofu, som alla gillar och Oskar går och drömmer om stekt ost men glömmer alltid bort att tillaga det. Om man har en familj som kan äta kål, nötter och frön finns ännu fler bra recept i den här boken.

Bönor, ärtor och linser har mer recept för en vuxen smak. Om jag inte hade matkinkiga barn, skulle jag köpa den här kokboken och laga recept ur den varje vecka. Boken är veggivore, det förekommer alltså en del kött- och fiskrätter men det är ganska få recept. De allra flesta är vegetariska. Recepten hämtar inspiration från hela världen och både Mapo Tofu och Brun bönchili med choklad var riktiga favoriter. Hos mig alltså. Barnen vägrade helt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar