måndag 5 december 2016

Fröinventering


Även om det är december och vilotid för trädgårdsmästaren, är det dags att så smått börja planera för odlingsåret 2017. Redan i oktober gjorde jag ju en grov plan för vad som skulle odlas var i köksträdgården, så jag har lite koll på vilka fröer jag behöver. Nu måste jag också se vad jag redan har och bestämma vilka sorter jag vill satsa på i år. Förra året fick jag byta ut en stor del av min fröbank för att sorterna inte passade för norrländska förhållanden. I år ser det bättre ut. Faktum är att min inventering visar att jag inte behöver mer än ett dussin fröer i år.

Så gamla fröer

De flesta fröer går alldeles utmärkt att använda trots att de är några år gamla. Den enda grönsak som behöver färska fröer är palsternacka. I år sådde jag morotsfröer från 2013 som grodde utan problem. Det är ju skönt för man använder sällan en hel påse på en odlingssäsong om man bara odlar för det egna hushållet.

Fröfirmor

Jag köper helst fröer från Runåbergs. Tycker att de har de allra bästa fröerna för mitt klimat. I andra hand handlar jag av Impecta. De har många fina kulturarvssorter som passar bra att odla här i Norrland. Jag har inte fått någon ersättning för att säga det, utan det är bara vad jag tycker.

Fröer för norrländskt klimat

De flesta fröer köper jag för att jag har slut, eller för att de grodde dåligt förra året men jag gör också några sortbyten för att passa det norrländska klimatet bättre. Jag kommer inte odla Nero di Toscana i år, för jag vill ha en grönkål som klarar kylan bättre och kan stå ute till jul. Nero di Toscana ger upp vid -10 och det hade vi redan i början på november 2016. Jag kommer också att byta inläggningsgurka för H1 Little Leaf som jag odlade i år, trivdes inte alls. När det kommer till tomat skippar jag Sibirjak, som gav dåligt med frukt och Wippersnapper, som fick alldeles för mycket bladmögel. Istället tänker jag odla Garderner´s delight och Principe Borgese. 

Nu börjar jag verkligen se fram emot odlingssäsongen 2017!

Läs också min uppdatering av vilka sorter jag tycker fungerar i norr från 2020.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar