torsdag 27 september 2018

Än producerar trädgården gott om mat


Det är lätt att tro, särskilt för oss här uppe i norr, att när frosten kommer då är det slut. Dags att gå in, sticka på en varmare tröja och äta ur frysen. Även om jag dessa stormiga dagar mest känner för att sitta inne och sticka så producerar min trädgård fortfarande mängder med mat. Vi plockar sallad flera gånger varje dag och har tomater i mängder som hänger och mognar i köket. 


Den sista zucchinin ligger i kylskåpet, likaså rotsellerin och de sista rödbetorna men kvar i landet står grönkål, purjolök, broccoli och vintermorötter. Våra vintermorötter är gigantiska och det räcker med att man tar upp en, för att det ska räcka som enda grönsak till en middag. Ser fram emot att äta hemodlade morötter i alla fall fram till jul. 


Sedan finns ju allt det där som vi inte börjat skörda än, oktobermaten. Som Pak Choi, palsternacka, frosttålig sallad, ja och så mer grönkål. Jag tycker att det är svårt att lyckas med de sena sådderna. Sniglarna äter upp det mesta, jag orkar varken täcka eller vattna efter en lång odlingssäsong och seriöst orka gå ut i höststormen och skörda sallad. Men i år har jag verkligen ansträngt mig. Täckt den lite känsligare salladen med fiberduk när frosten hotar, sått, vattnat och skött om små kål och vintersallad och skördat oavsett väder. Allt kanske inte kommer gå bra. Min vintersallad t.ex. ser pytteliten ut fast jag sådde i mitten av juli och mizunan växter inte men jag kommer alltid att glädja mig mer över det som funkade än gräma mig över det som gick åt skogen, jag tror att det är en förutsättning för att orka odla grönsaker.


Nått annat vi inte börjat skörda är jordärtskockor. Jag har i många år försökt odla jordärtskockor här men aldrig fått mer än några små som jag grävt ner som utsäde. I år har i alla fall det som är ovan jord växt ordentligt och jag är otroligt spänd på hur det ser ut under jord men jag skördar inte förrän en hård frostknäpp tagit grönskan och blommorna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar