torsdag 8 november 2018

Dags att starta inomhusodlingen


Vi skördar fortfarande ute men nu inskränker sig skörden till grönkål, persilja och pak choi. Min vintersallad växte inte i tid, så nu hoppas jag att den övervintrar och växer i april istället. Det innebär att vi har lite lite bladgrönt för tillfället, vilket i sin tur betyder att det är dags att dra igång inomhusodlingen. 


Förra helgen sådde jag krasse, gula ärtor och solrosfrö - alla snabbväxande skott som kan ge oss lite fräscht grönt på tallriken. Dessutom satte jag igång en groddburk med alfalfafrön. Krassen och ärtskotten börjar redan komma upp och groddningen är klar imorgon. 


Några vitlöksklyftor hade börjat gro, så de satte jag också er i en kruka. Vitlöksblast är en av mina favoriter i inomhusodlingen. Gärna klippt på en äggmacka. 

Den stora inomhusodlingen med microblad och kryddgrönt väntar jag lite med i år eftersom jag vet att vi ska åka bort en längre period. Då kommer det mesta hinna dö innan jag äter det, vilket känns onödigt. Det fina med skott är att man inte ens behöver extrabelsysning, de kommer fint ändå. Vitlöksblasten däremot kan behöva lite ljus för att fortsätta växa under lång tid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar