torsdag 7 februari 2019

Årets bokrea för självhushållare

Så är en av årets högtider snart här. Jag pratar såklart om bokrean. Under många år samlade jag till mitt eget bibliotek och köpte alltid en stor hög med böcker när det var dags för bokrea. Nu har mina prioriteringar ändrats och jag tycker inte man behöver äga så där väldans mycket. Vi har ju väldigt fina bibliotek i det här landet där man kan låna nästan alla böcker man vill alldeles gratis (om man kommer ihåg att lämna tillbaka dem i tid).

Det finns ändå lite böcker som kan vara bra att äga och ha hemma som referensverk i sitt odlande  och då är det ju trevligt med lite lägre pris. Därför tipsar jag om några böcker som jag hittat på årets bokrea.

Inlägget innehåller annonslänkar för Bokus, det betyder att du klickar på en länk och köper något så får jag en liten ersättning. Jag tipsar bara om böcker jag själv tycker är bra och vill du inte köpa rekommenderar jag som vanligt biblioteket.

Årets toppbok är Odla året runt med Lena Israelsson. Har du inte läst den här så är det verkligen dags! Här får du tips på hur du odlar miniblad inomhus året runt, hydrokultur och hur du förlänger säsongen utomhus.










Något jag alltid letar efter är bra litteratur om vilka ätliga växter som finns i naturen, hur man hittar dem och hur man tillagar dem. I år finns Vildplockat: ätliga örter, blad, blommor, bär och svampar från den svenska naturen med på rean och den här kommer jag själv att köpa. Kunskapen om vad man kan äta i skog och mark känns viktig att ha i dessa oroliga tider.








Få kan inspirera som Sara Bäckmo. Hon odlar med sådan entusiasm att man själv tror att man kan göra vad som helst. I Skillnadens skörd delar hon med sig av sina recept och visar vad man kan göra med det överflöd som finns i en odlares trädgård. Underbar inspiration för alla som undrar vad man egentligen ska göra med alla bondbönor, kål och morötter som man lyckats odla.






Sista tipset blir Grönsakslexikon och Runabergs fröer. Böcker för alla som undrar vilka sorter man egentligen ska välja bland fröproducenternas enorma utbud. Vilka smakar bäst? Vilka passar bäst i våra nordiska trädgårdar? Vilka är tidigast och vilka förlänger skörden? Med någon av dessa böcker i bokhyllan blir det mycket lättare att välja sorter för alla som inte hunnit hitta sina egna favoriter bland alla sorter än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar