fredag 1 februari 2019

Omplantering och sådd januaris sista dag


Igår var det dags för sådd och omplantering igen. Jag planterade om chilin, tomaten och basilikan. Basilika tycker jag är jättesvår att lyckas med på sommaren. Ute dör den bara av våra kalla försomrar och inne får den galet med bladlöss. Men under våren brukar det gå bättre så jag sår första omgången basilika redan i januari och så skördar vi lite eftersom hela våren. Har man ändå igång lysrören kan man ju utnyttja platsen tycker jag. 

Jag utnyttjar också platsen som blir över bredvid chilin till att odla malbarspenat, vattenkrasse och rödbetsblast för att ha några gröna blad att lägga på tallriken ibland. När de riktiga sådderna sen tar över i mars så finns det plats på fönsterbrädet för de gröna bladen. 


Jag sådde också purjolök, lök, rotselleri och en chilisort som heter Esplette. Allt antecknades på mitt papper så att jag kommer ihåg vad jag gjort. Nästa år kanske jag köper en bok men i år, precis som förra året, skriver jag bara på papper som jag sätter in i en pärm. 

Läs mer ur arkivet


Så i februari 2018

Dags att så januari 2018

Är det redan dags att så? 2017

Verkligen dags att så habanero 2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar