fredag 12 januari 2018

Dags att så - januari

Visserligen började jag så redan i mitten av december men nu i januari börjar det vara dags på riktigt. Nu ska långsamväxande växter till köksträdgården sås och lite perenna blommor som passar i permakulturprojektet. För att rymma min vinterodling och nya sådder fick vi skruva upp lite fler lysrör i hyllan.

 

I vinterodlingen står just nu lite ranglig sallad, vitlöksblast, basilika och vattenkrasse. Den delar plats med chilin jag sådde i december. 


En trappa ner på värmemattan står rotselleri, mer chili och några blodapelsinfrön som Noa sått i hopp om ett alldeles eget blodapelsinträd. Det gäller ju att hålla sig lite och bara så sånt som verkligen behöver riktigt lång tid för att utvecklas. En tomat eller gurka som sås nu kommer inte bli en bra planta. Ska man odla kronärtskocka bör den också petas ner i jorden nu. Jag hoppar dock den för jag har ingen bra plats för kronärtskockor i år. Den är lite svår att odla hos mig och behöver verkligen rätt plats om man ska hinna få några blomknoppar. 


I januari 2018 sår jag 

Rotselleri
Chili Espelette
Myskmadra
Humle
Hasselört

I december 2017 sådde jag

Rankspenat
Chili Habanero Dulce
Chili Jalapeno

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar