torsdag 13 juni 2019

4 saker jag önskar att jag vetat när jag anlade min köksträdgård



När jag stod i min nya trädgård och funderade på var jag skulle lägga min nya köksträdgård hade jag ett råd i huvudet: Var är det mest sol? Och på min lite överväxta tomt fylld med höga träd, så var det den här platsen som hade mest sol. Alltså la jag min köksträdgård här. 

Om jag vetat lite mer hade jag inte gjort det. För en ideal plats för köksträdgård har fler faktorer än bara sol. Idag tänkte jag ta upp 4 stycken faktorer som jag önskar att jag vetat om när jag anlade min köksträdgård.

Vatten

Utan vatten växer ingenting och under de varma sommardagarna är det ganska jobbigt att släpa vatten fram och tillbaka. Om du har tänkt igenom hur du ska få vatten till din köksträdgård kommer du att tacka dig själv många gånger. 


Vi drar vatten från huset och för att täcka hela köksträdgården måste jag gå genom två långa slangar i uppförsbacke, det påverkar trycket ganska mycket. Min köksträdgård ligger dessutom på andra sidan en väg som bonden som äger marken runt omkring måste köra på. Många gånger har jag varit tvungen att springa ut när han kommer med betesputsen nere och jag har slangen liggandes rakt över vägen. Absolut inte idealt. 

Om man istället har sommarvatten vid köksträdgården, eller en bevattningsdamm, eller en regnvattentunna som samlar vatten från ett tak. Då kommer odlandet att blir mycket trevligare. 

Närhet till huset

 
Många lägger precis som jag köksträdgården långt borta i ett hörn av trädgården där den "får vara ifred". Problemet är bara att en köksträdgård inte vill vara ifred. Den behöver ganska mycket omsorg. Helst ska man gå en liten runda varje dag och se vad som behöver vattnas, ogräsrensas och skyddas från skadedjur. Det kommer man inte att göra om köksträdgården ligger långt bort. 


Om köksträdgården istället ligger precis utanför huset så passerar du igenom den varje dag. Rycker upp ett ogräs här, noterar vad som behöver skördas och stödjas och allt rinner på utan större ansträngning. Även bevattning kommer att bli mycket lättare om köksträdgården ligger nära huset. 

Vind


Jag la min köksträdgård på den absolut mest vindutsatta platsen som finns på min tomt. Här tar västanvinden fart nerför berget och susar helt ostörd rakt över mina odlingar. Jag har satt upp risstängsel och på den rivna ladugården bakom börjar det växa upp lite träd. Men oj vad jag kämpat med vinden. Om jag tänkt lite till innan jag började anläggning skulle jag ha besparats mycket jobb och mycket skörd skulle ha räddats. 

Frost

Något jag aldrig tänkte på innan jag började odla är hur frosten slår och var. Det är nämligen väldigt olika på en tomt. Igår slog frosten ned, i min köksträdgård såklart! Eftersom den ligger på det allra sämsta stället på hela tomten. Här slår den sista frosten på våren och den första på hösten och förkortar min odlingssäsong med ungefär 2 månader. Så onödigt. 

Sorglig syn. Pumpa som tagits av frosten.

Frost är lite komplicerad. Den rinner liksom längst med marken i olika riktningar och bakom häckar och väggar bildas frostfickor där den fastnar. Det är verkligen värt att studera var frosten slår på just din tomt. Kanske kan det förlänga din odlingssäsong med två månader att ha köksträdgården på rätt plats!  

Jag hoppas att de här råden kan hjälpa dig som vill odla lite grann och att du slipper upprepa mitt misstag och lägga köksträdgården på den absolut sämsta platsen för en köksträdgård. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar