torsdag 5 september 2019

Vitlök - Köksträdgårdens hjältar 2


Vitlök är verkligen en sådan där gröda som jag inte skulle klara mig utan. Vi äter kopiösa mängder vitlök varje år och den ska ju helst vara hemodlad. Vilken tur då att vitlök är en så pass lättodlad gröda. Den tillhör de där köksträdgårdshjältarna som man sätter i välgödslad jord och sen nästan glömmer bort och ändå står man där med en massa skörd. Helt fantastiskt tycker jag. 


Höstsådd

Vitlök sätts på hösten här uppe hos oss i oktober. Man måste vänta till kylan börjar komma men ändå ge löken chans att rota sig innan vintern. Det låter trixigt men är oftast inte det. Vitlök vill ha ganska mycket gödsel, så se till att gödsla innan du sätter ner lökarna. För att vara säker på att vitlöken ska klara vintern här uppe i zon 6, bör du också täcka jorden. Jag brukar använda löv, det funkar jättebra!


På våren tittar sedan vitlöken upp. Jag brukar ge den årets första gräsklipp och sedan glömma bort att den finns till i början eller mitten av augusti. Det beror lite på vilken sort man satt. Sedan är det dags att skörda. 
 

Vitlöken ska torkas hel, med blast och allt. Gärna ute men hos mig brukar det bara regna så sent på hösten att jag alltid måste lägga den under tak.


Vitlök håller hela vintern om den förvaras svalt och torrt. Inte i jordkällare eller matkällare, där är det för fuktigt. Jag hade den i skafferiet förra året och det funkade alldeles utmärkt. Om man har ork kan man fläta en fin vitlöksfläta, annars klipper man bara av blasten och förvarar vitlöken i en korg. 

Jag har ännu inte hittat den perfekta sorten för vårt klimat men Primor som jag satte i år gav riktigt bra och tidig skörd. Nästa år ska jag bara sätta ryska sorter och försöka få fram lite större lökar. 

Mer ur köksträdgårdens hjältar





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar