torsdag 28 november 2019

Eget läppbalsam

Något jag tycker är väldigt roligt, är att göra egna salvor och krämer. Det känns väldigt självhushålligt för mig och jag har inte köpt annat än ansiktskräm på många, många år. Jag har tidigare skrivit om ringblomssalvan som jag gör en omgång av varje år. Idag tänkte jag berätta om läppbalsam.

Inlägget innehåller reklam i form av annonslänkar till Jordklok.


Lip balm, läppsyl eller läppbalsam. Kärt barn har många namn. Det är i alla fall otroligt lätt att göra. Eller kan vara otroligt lätt i alla fall. Många recept man hittar på nätet innehåller 4 olika slags dyra oljor som man måste beställa, plus läppsylhållare eller burkar. Men det behöver varken vara dyrt eller krångligt. Jag använder:

  • Kokosolja
  • Jojobaolja (funkar även med rapsolja men vi jojobaolja ger en lite smidigare läppsyl). 
  • Liten bit vax
  • Små glasburkar. Exempelvis sådana som vaniljpulver kommer i.



Så här gör du ditt eget läppbalsam


  1. Mät upp lika delar kokosolja, jojobaolja och vax. Jag använde 18 gram av allt och fick läppbalsam så att det räckte till 2 små glasburkar. 
  2. Smält i vattenbad och rör runt. 
  3. Häll upp i glasburkar och låt stelna. 
Så enkelt är det att göra eget läppbalsam som återfuktar och skyddar läpparna under årets kalla månader. Testa du också!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar