torsdag 12 december 2019

Dags att så Habanero dulce


Chili växer långsamt och särskilt sorten habanero. Den är seg att gro och växer sedan krypsakta genom hela våren för att sedan plötsligt växa tokfort och fylla upp hela fönstret. Därför sår jag den redan nu. Resten av chilin sår jag i januari. 

Habaneron är den svåraste chili jag odlar. Den är känslig och tycker väl inte om mitt kalla hus. Genom åren har många katastrofer lett till att vi inte fått någon habanero. För kallt vatten, blomflugelarver, mögel eller så vissnar de små plantorna bara helt utan synbar anledning. Mina andra chiliplantor hämtar sig efter angrepp men inte habaneron. Den är så svagväxande att varje motgång i tidigt skede leder till död. Därför får vi äta habanero vart annat år även om jag sår varje år. 


Jag brukar odla mina chilis i vardagsrumsfönstret i tiolitershinkar men i år tänker jag göra lite annorlunda. Efter att ha sett att Monty Don i Gardeners World, alltid odlar chili i lite mindre krukor tänker jag också prova det. Han hävdar att han får lika mycket chili men mindre blad när han gör så. Med mindre krukor får jag plats med fler chilisorter, så självklart tänker jag pröva.  

I år kommer jag att odla Habanero dulce (håll tummarna), Esplette, Jalapeno, Padrones och Jamacian bell. Det är roligt med lite olika sorter med olika styrka som kan användas på olika sätt. Hade jag mer plats skulle jag odla ännu fler sorter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar