torsdag 16 januari 2020

Pepparkaksbollar

 

Nu är julen officiellt slut och då kommer vi fram till en av barnens favorit traditioner: Pepparkaksbollar! Varje år gör jag en variant på arraksbollar av pepparkakorna som blir över efter julfirandet. Jag postade det här receptet första gången 2011 men jag har under årens gång utvecklat receptet så idag tänkte jag posta det igen.

Receptet är på 3 dl pepparkakssmulor men jag brukar alltid göra dubbel sats. Med 5 i familjen går kakorna åt ganska snabbt ändå! Eftersom vi inte hade något strössel hemma så doppade jag bollarna i choklad istället. Det blev riktigt gott!

Pepparkaksbollar

15 st

100 g smör
1 dl florsocker
1 tsk vanilsocker
2,5 msk kakaopulver
arrackspunch eller arracksessens
3 dl pepparkakssmulor
strössel eller 100 g choklad att doppa bollarna i

Gör så här 

Kör kakorna till smulor i mixern, ta upp.

Kör smöret pösigt med socker, vanlijsocker och kakaon i mixer. Droppa i några droppar arracksessens eller arrackspunch och smaka av. Det ska smaka lite för starkt av arrack i det här läget men inte för starkt.

Blanda i kaksmulorna och mixa igen. Rulla små runda bollar och doppa i choklad eller rulla dem i strössel. Om smeten är för lös för att rulla låt den stå i kylen ett tag och vila.

Förvara i kyl till serveringsdags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar