torsdag 4 juni 2020

Kimchi på pak choi

Jag älskar kimchi och kan ha det på och till allt. På mackan, till omeletten, till steken osv. Under våren har jag köpt salladskål och gjort en dubbel sats kimchi i alla fall en gång i månaden och det har gått åt. Men salladskål är ganska dyrt och visst vore det roligt att göra kimchi på något jag kan odla hemma? Så under odlingssäsongen kommer jag prova mig fram till olika saker att göra kimchi. Först ut är kimchi på pak choi.



Jag sådde pak choi inomhus den 4:e mars och planterade sedan ut på min bästa växtplats den 19:e april. Mina plantor fick sedan växa under plast och nu börjar de gå i blom, så det är dags att skörda. Jag behöver också växtplatsen till annat. Vi har skördat en hel del blad redan och haft i ramensoppa och crispy tofu bowl och slutskörden blev nästan ett kilo blad. Därför är mitt recept på kimchi för 1 kg pak choi (eller salladskål) men har du en mindre mängd är det bara att dela receptet.

Mitt kimchi recept utgår från ett recept i boken Kimchi och Kombucha av Soki Choi. En väldigt läsvärd bok som jag verkligen rekommenderar. Jag har dock gjort några anpassningar i receptet för att det ska passa min smak bättre. Så här kommer mitt recept.

Kimchi på pak choi

ca 1 kg pak choi
2 msk salt
1 msk vatten

Kryddning

½ gul lök
½ äpple
4 vitlöksklyftor
2 cm skalad, färsk ingefära
2 msk vatten
1 msk fisksås
1 tsk strösocker
1 tsk salt
2 msk gouchugaru

Gör så här: 


Börja med att skölja och sedan hacka pak choi i ganska stora bitar. Lägg i en bunke och strö över 2 msk salt. Rör om och låt stå två timmar. Rör om i alla fall en gång under tiden. 


Ta alla ingredienser till kryddblandningen och lägg i en mixer. Dela äpple och lök grovt först. Gochugaru är ett måste! Det ger kimchin den där speciella smaken. Har du ingen välsorterad asiatisk butik i närheten kan du beställa på nätet. 


Efter två timmar sköljer du din pak choi noga så att du får bort allt salt. Blanda sedan kryddblandningen med bladen. Här ska du inte bara blanda, utan gnugga in kryddblandningen i kimchin. 


Använd handskar och gnid med händerna. 


Sedan packar du kimchin tätt i en burk och låt stå i rumstemperatur ett dygn. Sedan får kimchin stå minst 5 dagar i kylen men gärna en vecka så att smakerna hinner mogna ordentligt. När jag gör två burkar på en gång är alltid den andra burken godare än den första, så man tjänar på att ha tålamod.

Så till den stora frågan: Hur smakade det? Fantastiskt! Pak choi funkar perfekt att använda i kimchi.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar