söndag 4 september 2016

Äppelskörd


2014, vår första höst på gården, var en äppelhöst. Byns äppelträd bara dignade av frukt och vi plockade två stora korgar hos grannen. På vårt eget äppelträd kom det väldigt få av väldigt små frukter men vi var så lyckliga ändå. Tänk att vi äntligen hade ett eget äppelträd. Vi drack äppeldricka fram till januari och åt massor med äppelmos. Så underbart!


2015 kom det knappt några äpplen alls. Då gav vårt lilla äppelträd bara två små burkar äppelsaft och två burkar äppelmos. Den ena burken jäste och jag gjorde mumsiga äppelremmar av den. Istället köpte jag 5 kilo svenska äpplen när lokala matbutiken tog 15 kr kilot. Jag torkade alltihop och det räckte knappt en månad.   


I år är det ett riktigt äppelår igen. Transparant Blance är redo att skörda och jag har redan hämtat en korg hos en snäll granne. Äppelskalaren/skivaren går varm, det gör även torken och saftmajan. I natt drömde jag mardrömmar om äpplen. Ändå kommer jag plocka en korg till, för det är värt det. Att få mumsa på torkade äppelringar, dricka äppeldricka och äta hemkokt äppelmos på gröten, det är verkligen underbart. 


För första gången kommer vi också att få en ordentlig skörd på vårt eget äppelträd. Äppelträdet som mådde riktigt dåligt när vi kom hit har fått ordentligt med gödsel och beskurits hårt. Riktigt hårt. Det har verkligen gett resultat. För att få ännu större äpplen har vi också gallrat karten. Det är roligt när hårt jobb ger resultat. Äpplena kan skördas från mitten av september, precis innan frosten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar