fredag 25 januari 2019

Blodapelsin- och citronmarmelad

Nu är det äntligen citrustider. Nu smakar citrusfrukterna som bäst och kostar som minst. Halva familjen är överlyckliga, andra halvan tål inte citrus. Jag tillhör tyvärr halvan vars mage har svårt för citrus men jag brukar ändå göra en omgång citrusmarmelad till de som älskar det.


För några år sedan gjorde jag en blodapelsinmarmelad som visserligen var väldigt god men som också blev lite för söt. Så i år satsade jag på att blanda ut blodapelsinen med citron för att balansera upp sötman och det blev verkligen en succé! Här kommer receptet:

Blodapelsin- och citronmarmelad

700 gram ekologisk blodapelsin
300 gram ekologisk citron
4 dl vatten
1 kg syltsocker

Gör så här


1. Tvätta frukterna och skär i mindre bitar. Jag skär inte bort mer än stora skador på skalet och den där lilla strängen i mitten på frukten. Sen plockar jag bort alla kärnor också. Man behöver inte göra det för de flyter upp på ytan när man kokar och man kan skumma av dem istället men jag tycker det är svårt att få bort allt då.


2. Mixa i matberedare tills allt är som en gröt.

3. Blanda den mixade frukten med 4 dl vatten och koka upp. Sänk temperaturen och lägg på lock. Låt koka i 30 minuter.

4. Tillsätt lite socker i taget och rör runt så att sockret löser sig. Koka upp, sänk temperaturen och låt koka i ca 15 minuter. Du kan göra marmeladprovet för att se när marmeladen är klar. Då lägger man lite marmelad på en tallrik, drar med en sked en fåra i marmeladen. Om den inte rinner tillbaka är marmeladen klar.

5. Häll upp på steriliserade burkar och förslut. Sitt och njut av ljudet när burklocken ploppar.

Andra marmeladrecept


Nypon- och havtornsmarmelad









Älgörtsmarmelad











Aprikos- och limemarmelad




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar