fredag 23 november 2018

Nypon- och havtornsmarmelad


Att ta till vara på allt i sin trädgård är ju en jättespännande utmaning. Efter några år av odlande så börjar man ju ändå lära sig vad man ska göra av det man odlar. Vad familjen äter, vad det går mycket av, vad som är kul att göra etc. Ändå är det roligaste att experimentera och hitta på nya kombinationer som man aldrig hittar i affären. Förra veckan hittade jag en sådan kombination - Nypon- och havtornsmarmelad.

Jag har inga havtornsbuskar men jag köpte ett paket frysta havtorn för att se om det här var ett bär jag vill ha i min egen trädgård. Det är det definitivt. Bäret smakar friskt, syrligt och lite exotiskt. Nästan lite som passionsfrukt! Så till våren kommer jag och köpa några buskar och plantera där barnen inte går för de är ganska taggiga.

Det här är första gången jag lyckats göra något av mina nypon som smakar bra och fler än jag i familjen gillar, så det gör mig också lite extra glad. Här kommer receptet:

Nypon- och havtornsmarmelad

250 g nyponpure
250 g havtornspure
500 g syltsocker

Puréerna 

Rensa ungefär 1 liter nypon (mina kommer från vresros). Lägg hela i en kastrull och fyll på med vatten så att det precis täcker nyponen. Koka tills nyponen är mjuka och passera sedan innehållet i kastrullen genom en sil. Vattnet du kokat i ska alltså med i puren. Gör likadant med havtornen. 

Marmeladen

Häll både nypon- och havtornspuréerna i en gryta tillsammans med 500 g syltsocker. Koka upp och låt koka 5 minter. Häll upp på rengjorda, varma burkar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar