torsdag 31 maj 2012

Aprikos- och limemarmelad

Jag köpte en stor ask med aprikoser, riktigt goda var de, men så visade det sig att Noa inte mådde så bra av dem. Det körde i magen och koliken satte igång igen. Vad gör man då av en halv ask aprikoser? Slänga? Helst inte, jag gillar ju inte att slösa på resurser. Marmelad? Javisst!


½ ask aprikoser
skal och saft av 1 lime
1½ dl råsocker
1 msk vatten

Kärna ur aprikoserna och dela. Lägg allt i en gryta och låt koka till bra konsistens, ca 30 min.

Min sylt och marmelad brukar alltid bli lite rinnig så jag använde mig av Lite enklare Johannas tips med citronkärnor och det funkade toppen.

Häll upp på steriliserad burk.

Nu kan jag njuta av mina aprikoser till hösten när Noas mage blivit lite tåligare eller jag slutat amma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar